Bm idag, vecka 25.

Idag har jag varit hos barnmorskan. Allt såg bra ut, hjärtljuden låg på 144 och SF-måttet var 25cm.
Det var bara järnvärdet som forfarande är lågt, 111.  Men hon sa att om jag inte känner mig extremt trött så ska det nog inte vara några problem. Hon sa med att jag skulle kontakta en annan föräldragrupp för unga föräldrar, eftersom att den på xist inte kommer att bli av. När vi skulle kolla hjärljuden så sparka Wilma så man hörde det i högtalarna, haha. Berättade med att jag har väldigt ont i ryggen och hon föreslog att jag skulle gå till reagera. Så nästa torsdag om jag har tid ska jag gå dit och kolla. Jag sa också att jag ibland kan få förvärkar som känns obehagliga, men det var ingen fara med det. Så länge de inte är regelbundna och börjar göra väldans mycket ondare så är det ingen fara. Men om det gör det ska jag kontakta förlossningen direkt. Jag fick också broschyrer om amning och om bilbarnstolar. Nästa besök är den 26oktober.

Idag är det bara 15 veckor kvar tills beräknad förlossning. Jag är alltså i vecka 25 nu.

Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpungt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på MVC för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 140-150 och hjärtljudet låter som en galloperande häst.

Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om man misstänker för tidig födsel kan mamman få cortisonbehandling för att påskynda lungutvecklingen. När barnet är fött måste det sedan behandlas på neonatalavdelning tills lungorna är färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade

Imorgon ska jag försöka att lägga in en bild på magen:)
Vecka 25 | |
#1 - - Anonym:

bra gör det, det var på tiden. det är bara bilderna som är det roliga

#2 - - Lotta:

personen snackar skit däruppe. det är ju bilderna OCH inläggen som är roliga. :)

#3 - - mandy:

hoppas ryggen blir bättre :)

#4 - - Emelie:

anonym- varför läser du min blogg och kommenterar den hela tiden då?

lotta- tack;)

mandy- ja de hoppas jag med:)

#5 - - Ulrika:

Hej Emelie! Jag går in och läser din bogg varenda dag och jag tycker du är en riktig kämpe! Lyssna inte på några dumma kommentarer, utan var stolt och fortsätt skriva om din vardag... Ha en trevlig kväll!

#6 - - Josse:

Hej!
Jag brukar också läsa din blogg... tycker det är starkt att bli mamma ung,, så ja hoppas du sköter barnet .. ser dagligen barn som far illa på grund av unga föräldrar.... =) men det går nog bra .. sen en sak jag stör mig på är ditt skrivspråk.. du skriver hela tiden såhär: Hon sa MED att jag skulle kontakta en... det heter hon sa också.. du använder ordet MED nästan alltid på fel sätt.. ;D tänkte bara säg.a.. keep on going girl!!! :P

#7 - - Alixandra:

Hej!! Jag är själv 2 barns( mellan ung :) ) mamma och tycker att du är stark som vågar genom gå en graviditet fastän du är så ung. More power to you!! Själv gick jag upp 30+ med mina barn ( från att varit en liten sticka så är det rätt mycket :) ) och mådde piss. men nu har jag 2 killar som jag älskar över allt annat på denna jord. Lycka till med allt!!!

#8 - - Ricki:

Vill bara säga till Josse att jag håller med till 100%, det är rent ut sagt äckligt o läsa ordet "med" i var och varannan mening. Men nog om det ska inte klaga mer hahahahah men det låter bra emelie ska bli spännande o se hur du o granen tar er an den här utmaningen. Hoppas bara att wilma inte blir värsta fm nörden som tror att FCK är bäst i världen.

#9 - - Erika:

Har läst din blogg några gånger och jag vill bara säga att jag tycker du är otroligt stark och verkar va en underbar tjej :) Jag har själv kompisar som har blivit unga mammor och de har klarat det galant med bra stöd runt omkring så jag är helt säker på att du kommer och göra det samma! Det ordnar sig alltid! En tjej kompis till mig hade oxå jätte panik över förlossningen, men efter så sa hon att hon lätt skulle kunna göra om det. Så frukta inte det värsta, utan ha en lugn och positiv bild på det, det är ju första gången som du får se din älskade Wilma. man kan ju lungt säga att man får nått för smärtan och kan det va en bättre gåva?? Lycka till med allt.

#10 - - J:

Josse, jag tänkte bara påpeka att det heter "jag" inte "ja" när du menar dig själv. Sedan är det också bra, om man vill använda ett korrekt skrivspråk menar jag, att börja meningar med versaler, inte gemener. Glad att vara till hjälp! :) Lycka till med ditt korrekta skrivspråk!

#11 - - Malin:

Men herre gud! Låt tjejen skriva som hon vill! Hon har väl nog att tänka på som det är, om ni vill rätta andras texter bli lärare för i helvete för här behövs det inte!
Och till dig Emelie, gud vad stark du är! Jag blir glad när jag hör att du orkade och vågade kämpa för din lilla Wilma när alla var emot dig! Du kommer säkert bli en underbar mamma! Lycka till! / Malin

#12 - - J:

Malin, jag håller med. Det var därför jag skrev som jag gjorde till Josse... (det var inte till Emelie alltså).

#13 - - _:

moget att kommentera andras skrivspråk när man själv skriver TVÅ kommatecken och TVÅ punkter efter varje mening, det är väl knappast korrekt?

#14 - - Malin:

J, jag förstod att det var till Josse;)

#15 - - Anonym:

åh herregud

Upp