Vecka 26

Usch dagen började med att jag försov mig. Har knappt kunat sova nånting alls inatt, jag har vaknat massor av gånger. Jag känner mig jätte stressad och allt jag gör blir bara fel, kan knappt tänka. Har SO-prov imorgon också och jag läser och läser men endå lär jag mig inte. Så nu ska jag ta mig ett varmt bad och bara koppla av. Efter det ska jag fortsätta att ta det lugnt och försöka att få in nått utav SOn.

Eftersom att den sidan jag alltid kollat på inte direkt stämmer så är jag nu i vecka 25+2. Men jag ska fortsätta att skriva som jag brukar iallafall.

Vecka 26
Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i t.ex vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna, om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.


Barnet börjar reagera på olika sinnesintryck. Kanske kommer det att efter födseln känna igen sånger du nu sjunger. Bebisen kan leka med sina fingrar, suga på tummen, hosta och hicka.
Storlek: cirka 32 cm lång och vikten cirka 700 gr.

Vadkrampen har jag som sakt kännt av och den är inte speciellt skön.
Just nu är Wilma vaken och sparkas som en galning, men nu ska jag ta de lungt och sätta på badvatten med mycket skum.

Vecka 26 | |
#1 - - Hanny:

Jättemys!

#2 - - J:

Å, stackare som måste tänka på prov och skola nu är du känner dig så trött och stressad! Hoppas du har bra lärare och att de har lite överseende med att du är gravid... ha ett skönt bad! Själv ska jag köpa pizza, mums! kram

#3 - - Mikaéla:

Avundas dej som ska få en egen liten underbar bebis ! Det är det man lever för att man någon gång i livet ska skaffa ett eget barn.
Hoppas allt går jätte bra, önskar er all min lycka :)

Mikaela

#4 - - T:

Stå på er och strunta totalt i vad andra människor säger. Man kan inte säga att någon är "för ung" för att skaffa barn. Känner man sig mogen för det så är man det! Jag är helt säker på att ni blir helt underbara föräldrar! Lycka till!

#5 - - Anonym:

http://www.glod.com/t/Article____459.aspx

#6 - - Isabella:

Jag undrar bara om ni bor själva och jobbar, eller om ni lever hos era föräldrar?
Hur ska ni ha tid att studera? Det är ju hemskt om ni hela tiden ska lämna barnet hemma hos en barnvakt! Vill du inte resa? Och festa! Upptäcka livet helt enkelt... Jag tycker det är sorgligt. 15 år med en dotter.

#7 - - Anonym:

Jag tycker ni är egoistiska som behåller barnet. Ni tänker ju bara på er själva? Å vad kul att få en liten bebis. Den bebisen kommer att växa upp, behöva både mamma och pappa, vilja vara med er dyngnet runt etc. Hur kan ni få barn, om ni själva är barn! Sedan tycker jag att det är ansvarslöst att inte använda preventivmedel.
Jag vet inte riktigt var jag står när det gäller abort frågan. Men det här tycker jag är hemskt. Vad jobbar ni som? Har ni en egen lägenhet? Eller ska ni bo hos mamma och pappa och låta de försörja er? När ska ni ha tid att plugga med en liten bebis hemma?

#8 - - Markus:

varför tror alla med negativa kommentarer att dom är först i världen med att säga det ? som om emelie och hennes pojkvän inte redan har hört samma sak 100 gånger och kommer få höra det igen,i många, många år. Kan ni inte bara önska dom lycka till eller inte skriva något alls. det är ändå försent att ändra sig nu, och ett blogginlägg kommer ju inte precis få emelie att göra abort. Jag tror allt kommer gå bra!

#9 - - Jennie.:

Jag måste bara säga ." Det är ansvarslöst att inte använda premetivmedel " ?! Det finns många tjejer som har blivit gravida då de har ätit p-piller , använt kondom osv osv , Vissa blir gravida ändå . Jag tror Emelie behöver stöd inte negativa kommentarer . Dem har bestämt sig , det var deras beslut . Jag önskar er all lycka och hoppas att allt kommer gå bra för er ! Kram

#10 - - steph:

verkligen, personligen tror jag bara att han/hon är avis :P vem skulle inte vilja ha en liten mysig bebis =) lycka till och ha de så underbart =)

#11 - - Emelie:

Verkar som att "mrs negativ" inte vågar stå för vad hon egentligen säger, eftersom att det är flera olika komentarer ifrån samma person. Sen så var du ju själv ung mamma skrev du!

Tack alla:)

#12 - - Qaroline:

Herregud! så omoget att inte kunna stå för sin åsikt och skriva dessa elaka dumma kommentarer! Tycker ni/du så som ni skriver tycker jag att ni ska stå för det. Inte skriva anonymt. Emelie kommer bli en supermamma : )

Anledningen till dessa patetiska kommentarer är avundsjuka för att ni i 15 årsålder inte har/hade den mognad som Emelie har!

#13 - - UmChadija:

Jag tycker det är modigt av er att behålla barnet, och rätt med (eftersom jag också är emot abort) och ta inte åt er av vad alla skriver, det är inte fel att få hjälp av släkt och vänner. Vem har inte mormor och morfar som barnvakt då och då? Jag klarade universitetet med en bebis så det ska nog gå bra för er med!! Men sen vill jag ändå påpeka till alla som skriver om en öt mysig liten bebis, att visst är de söta och mysiga men inte jämt - och det måste man ha i tanken också. Det är bra slitit emellanåt med en liten men det är värt det!

#14 - - Elin:

Det är lite spännande det där att musik man spelar för magen känner bebisen igen efteråt. En bekant berättade att hon kände igen en skiva när hon var ungefär i 9-10 års ålder som hennes föräldrar alltid spelade när hon låg i magen.

#15 - - mandy:

brukar du lasa / sjunga / prata mycket med wilma?

#16 - - Emelie:

har läst din blogg ett bra tag nu, är 92:a och kan inte föreställa mig själv med ett barn, men jag tror att du kommer klara det hur bra som helst! skit i alla elaka kommentarer, ansvarslöst kan man väl knappast kalla det?!

#17 - - Emelie:

tack tack:) det är så roligt att läsa allt som ni skriver, man bli så himla glad:) Tack.

jag brukar sjunga men bara när jag är själv haha, och prata brukar jag göra:) Andreas också

#18 - - Sandvargen:

Hej!
Jag brukade sätta hörlurar på min gravidmage. Det var alltid populärt. Det sparkades och slogs volter där inne i alla fall. Nu vet jag ku inte om det var för att det bra eller dåligt, men rörde sig det gjorde det! =)

#19 - - Malin:

Hej Emelie och Andreas! Har suttit och läst den här bloggsidan hela kvällen och beundrar er verkligen. Jag tycker att ni är jättemodiga som har behållt barnet, det är ett stort steg. Men det är jag säker på att ni redan är medvetna om, då det troligen har ältats många gånger om, förut. Strunta i alla negativa kommentarer, det är ingen som kan säga att ni inte är mogna för att bli föräldrar, sånt känner man ju faktiskt själv. Ville bara säga att jag är jätteglad för eran skull och jag hoppas att det kommer gå bra! Ska följa din tid under graviditeten här på bloggen, om du orkar skriva såklart. Lycka till! Kramar Malin

Upp