Vecka 38 (37+2)

Idag är det bara 19 dagar kvar tills beräknad födsel, läskigt och spännande! Jag kan knappt fatta att jag varit gravid i mer än 9 månader, det känns jätte mycket. Men tiden har gått snabbt, det är bara nu i slutet som det går lite segt. Jag kommer ihåg när jag började att blogga i augusti, det känns nästan som att det var igår. Sen så är det verkligen kul att det är så himla många som läser och kommenterar massa fina saker, stort tack!


Jag har väl inte gjort så värst mycket idag, spenderat den mesta tiden framför datan och TVn.
Imorgon ska jag iallafall till barnmorskan igen, så då får jag något att göra. Ska som vanligt bli mysigt att få höra hjärtljuden på Wilma, min bebis! Längtar så mycket tills jag får pussa och krama om henne.
Tror inte att jag har något speciellt att fråga barnmorskan imorgon. Sist jag och Andreas var där fick vi ju kolla på massa olika filmer. Hon frågade även om vi ville pröva att hålla i en docka som är som en riktig bebis, men tyckte att det skulle kännas konstigt eller vad man ska säga. Fast det är ju bra att de har en sån för dem som inte har hållit i en bebis förut. Sen så visade hon hur en bebis kom ut, haha trodde att jag skulle börja as garva vissa gånger, men då hade det varit ännu pinsamare.


Nu är jag i vecka 38.
Vecka 38    
Kroppen: Om inte barnet vänt på sig själv kan det bli tal om sätesbjudning då barnet föds med baken/benen först. Om kvinnan har rymligt bäcken kan det gå bra, i annat fall brukar barnmorskan hjälpa till att vända barnet för att undvika sätesbjudning. Man får då vila en stund och sedan kopplar man in CTG och dropp med livmoderavslappnande medel. Barnmorskan trycker sedan försiktigt barnet i rätt riktning. Det kan vara smärtsamt för mamman och barnet kan vilja vända tillbaks igen varför vissa sjukhus väljer att göra kejsarsnitt istället.


Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.


Oj, jag visste inte att navelsträngen var så lång. Lite läskigt ju, haha. Skönt iallafall att Wilma vänt på sig, hoppas att hon har fixerat sig också. Jag får nog reda på det imorgon.

Nu ska jag kolla på cityakuten och sen sova, god natt!

Lägger in en ny magbild också, det var länge sen nu.

Vecka 38 (37+2)

Vecka 38 | |
#1 - - Maja:

Oj, vilken mage du fått! Men snart försvinner den, men då har du något annat, ännu finare istället! =)

#2 - - Barbie:

oj så stor magen har blivit, så kul :)

#3 - - Malin Halmstad:

Hejsan tjejen! Hoppas ni får ett underbart fint barn! Du är en stark tjej, så ung och allt! Önskar er lycka till med allt och framtiden och så=)!

#4 - - Sandra:

Vilken stor och mysig mage =D

#5 - - Elina:

vilken stoor!=) det ser faktiskt ut som en flickmage nu! den ser bredare ut.

LYCKA TILL!!!

#6 - - josefine:

shit nu är magen stor.. hoppas allt blir bra och hoppas wilma är frisk och kry när och födds :) lycka till

#7 - - Anonym:

vad menar du med visa? satte hon sig i en stol? hahha

#8 - - Anonym:

Min kompis fick barn i lördags :) 10 dagar innan bf.. men lycka till med allt

#9 - - victoria:

åh, jag kommer saknar magen! hih

#10 - - m:

hej hej
du e verkligen jättefint gravid....
magen har växt men du e ändå inte sååååå stor, en del blir ju giganta!!! =) haha
följer din blogg varje dag så sluta ej skriva...

#11 - - anna:

hej! har nyss hittat din blogg o jag har redan spanat igenom den sen när du började blogga! sååå härlig blogg o ni verkar vara så fina o mogna för er ålder =)

hoppas verkligen att allt går bra m förlossning o bäbis =) o all lycka i framtiden!!

kommer kika in lite då o då för o se om en liten wilma kommit ut =)

o stå på er! sträck på ryggen o ta ingen skit!
kram!!

#12 - - kajsa:

jag lääängtar efter at få se kort på Wilma!!

#13 - - Ewwe:

Hej, fan va stor magen din är :P tänk när min är så där :D hehe hoppas att allt går bra.. kram kram f_ckmeimfamous (på lunar)

#14 - - sara:

Hehe min dotter fixerade sig inte förrren dagen innan hon föddes typ =P

#15 - - Kenza:

stor och fin den är :)

#16 - - elin:

Åååå vad spännande! Lycka till!

#17 - - Finpixia:

Lycka till nu, ALLA 3!! Ser fram emot alla söta bebis bilder på lilla Wilma.. Kram!

#18 - - Anonym:

Hej!
Jag har läst och följt din blogg länge och tycker det är kul och följa er alla tre:D och jag önskar er all lycka och jag vet att ni kommer att klara der gallant kommer att bli mkt bra förälder.
Lycka til´l / E

#19 - - Maria:

Hejsan
Kikar in och önskar lycka till med förlossning och allt, det finns inget bättre än barn, själv väntar jag mitt tredje och har gått 10dagar över tiden, bara hoppas att det sätter igång snart.
Hälsningar Maria

#20 - - Alvas Pappas Blogg - alvaplutten.blogspot.com:

Fräck bild! Det tar sig, snart är det dags!

Visste inte heller att stängen var så lång, vi missade det helt eftersom Alva kom med snitt. På nåt konstigt sätt lite synd.

#21 - - Emma:

Jag läser din blogg med jämna mellanrum och måste bara få skriva en hälsning. Jag önskar av hela mitt hjärta att allt går bra nu vid förlossningen och efteråt.


Många kramar.

#22 - - Christina:

Um... hur kan du ha varit gravid i mer än 9 månader? Eller har jag missat något här? :S

#23 - - mallan:

mer än nio månader?
och magen har växt men inte så stor som mina vänner och kusiner:P

#24 - - asa:

Fin magbild - jag ar i 31a veckan och jag undrar hur mycket storre min mage egentligen kan bli!? Men nu efter att ha sett bilden pa din sa forstar jag att det gar...;)))
Ciao ciao!

#25 - - Ania:

Hejsan! Jag trodde du skulle ha lösenord skyddat hela tiden, så jag blev väldigt glad när jag idag såg att det inte längre var det. Tänkte att "jaha, nu har man hängt med ganska länge och läst om allt som hänt dig på vägen och så får man inte veta hur det går på förlossningen" Kul att jag hade fel;) Ta hand om er och lycka till!

#26 - - sp1b:

hej här kommer en hälsning från tjejerna i klass sp1b i en skola i stockholm! Vi följer din blogg dagligen och vi har bestämt oss för att ha en speciell "ung-mamma15-vaka" tills barnet kommer.
Vi önskar dig lycka till med allt!

#27 - - Ella:

oj, de är inte länge kvar tills wilma kommer ut nu. tiden går fort. hoppas du hinner fortsätter blogga även efter att wilma kommit ut =)

#28 - - Cassandra:

Oj vilken härligt stor mage :D
Snart kommer er lilla Wilma, hon blir säkert supersöt.
Lycka till med allt!

#29 - - -:

jag måste bara säga det som redan är sagt, ni är sjukt modiga. i ett sådant samhälle som sverige att våga sticka ut så och gå mot normerna jag är enormt imponerad. när jag läser bloggen så ångrar jag ibland aborten jag gjorde för drygt 4 månader sedan. do och andreas verkar klara det galant. all lycka i framtiden!

#30 - - Elin:

Shiit vilken vacker mage du har:) Hoppas att allt går bra med bebisen:)

Upp