Fråga på

Kör en frågestund!


Frågor | |
#1 - - Anonym:

Var Wilma planerad eller inte ? :) Måste passa på att säga att din blogg är bra, läser det regelbundet.

#2 - - Elina:

hur kommer det sig att du börjat festa så himla mycket? på dina bilder i bdb ser man bilder på dig där du inte ser sååå nykter ut, din kille hånglar med en av dina vänner, osvosv. visst att du ska ha kul när du inte har wilma, men du beter dig som en fjortis. förlåt, men jag älskade din blogg förr. men nu skriver du ¨på ett helt annat sett och verkar bete dig konstigt. du verkar inte vara den mogna tjejen som är mamma fortfarande, om man backar tillbaka till din blogg när du väntade wilma och första året med henne verkade du inte vara som en 15-16 åring, utan som en 25 åring. nu märker man verkligen att du är ung.



menar egentligen inget illa, men ville bara få ut det ur en som brukade älska din blogg.

så.. sluta skäm ut dig.

#3 - - Anonym:

Tycker du själv att du förändrats på senare tiden? Får den känslan när jag läser din blogg. Det fanns en mognad tidigare som inte verkar finnas nu, sedan du började plugga och har Wilma mindre. Hur ser du på saken?

#4 - - Helle:

Elina, hon är dock bara 17 år.. Hon har all rätt att få uppföra sig som en tonåring när hon inte har Wilma... Hon är en skitduktig mamma, som behöver få "leka" lite på egen tid oxå...



PS Emelie, att din text sett så liten ut för mig beror på att jag mest använder Firefox.. Men med IE ser det så bra ut så :)

#5 - - mila.:

Hur kom du över Christoffers otrohet?

#6 - - Anonym:

Vem är pappa till wilma och du är väl inte tillsammans med honom fortfarande utan en annan kille va ? Har wilmas pappa wilma någon gång, du brukar ju ha henne på helgerna, har han henne någonting ?



tycker du är jätteduktig mamma och stark tjej :)

#7 - - Sofia:

Hur får du din ekonomi att gå runt? Hur mkt tjämar du på bloggen, du har ju ändå ett barn att ta hand om, och barn bidraget räcker inte långt...

#8 - - Anonym:

Varför gör aldrig du och Andreas någon gemensam aktivitet med Wilma? Ex. gå på någon djurpark, eller ens att gå tillsammans till en lekplats med henne?

#9 - - Maria:

Är det tänkt att ni ska dela upp vårdnaden om Wilma så här så länge som du går i skolan?Känns det inte oerhört jobbigt att missa så mycket av Wilma? Eller det gör det självklart.Du verkar väldigt målintiktad och ser framåt.

#10 - - miranda:

hur kom ni fram till namnet wilma?

#11 - - Anonym:

Hej



Är man någons mamma så är det dags att växa upp oavsätt ålder...



Det låter som att Wilmas pappas föräldrar uppfostrar ditt och exets barn!



Du som fördömde abort och tvingade alla andra att acceptera din graviditet borde ta mest ansvar... ditt val ditt ansvar



Du skiter i din dotter och låter din mamma neka din dotter plats i lägenheten... väx upp och skäms



va fan håller du på med? du är ju inte frisk... hoppas du har p piller så din nästa killes föräldrar slipper uppfostra alla andra ungar du tvingar fram...



bra att du iaf skaffar utbildning så du kan inse att du inte var mogen just då...



ändra bloggen till varför man inte ska bli på smällen innan man är byxmyndig!

#12 - - Anonym:

jag håller med anonym.. du låter pappans föräldrar och pappan ta hand om barnet. visst att du bor långt borta och skolan är viktig. men det skulle du ju ha tänkt på innan

#13 - - Marie:

kan folk sluta lacka? tjejen gör väl bara det bäst av situationen. jag tror på er emelie!



skulle vara kul att höra wilma prata, kan du inte lägga upp en video?

#14 - - Anonym:

Varför bor inte Willma hos dig?



De kan inte bara varför för att "de inte finns plats" men har alltid plats för sitt barn/barnbarn!

#15 - - Maria:

Vad har du för intressen förutom mat och bakning?Vill du ha fler barn i framtiden?Beskriv Wilma,vem hon är.Vad tycker Wilma mest om att göra,förutom att cykla då?Ska Wilma och du hitta på något säskilt i sommar? När du ska jobba,hur gör du med Wilma då?

#16 - - PETRA AKA SHORTY:

Jag tycker att du borde skriva mer om hur du tänker och sånt där, det skulle vara roligt., Varför gör du inte det? :)



din blogg blir bara tråkigare och tråkigare...sorry

#17 - - Maria:

Jag blir oerhort besviken emelie.. jag alskade verkligen din blogg och har last sedan du borjade blogga. Men nu marker jag verkligen att du inte ar samma manniska. jag forstar inte vad du haller pa med seriost. Jag hoppas bara att allting fixar sig, jag menar inget illa med det har. FOrsok att tanka lite pa vad du gor, du e inte alls lika mogen som du var forr. Jag e grymt besviken pa din blogg och laser inte alls lika ofta.

#18 - - Åsa:

Hej Emelie, jag har läst din blogg ganska länge. Jag tycker att du är en mycket duktig och målmedveten ung mamma som tänker lite fram í tiden och det är svårt att förstå varför anonyma personer sitter i sina glashus och kastar stenar. Lilla Wilma ser ut att få all den uppmärksamhet som ett barn behöver. Stå på dig med din utbildning, det kommer du aldrig att ångra.

#19 - - marre:

om du ska jobba hela sommaren... och den veckan du är ledig åker du utomlands med dina vänner.. hur ska du då ha tid att träffa wilma ?

#20 - - Nathalie:

Hur länga ammade du?

#21 - - mamma till 3e:

hej har läst din blogg från allra första början . tycker du gör ett bra jobb . Du har inte din tjej för du går i skolan annars har du henne . Känner många unga föräldrar som lämnar över barnen till föräldrarna hela tiden .

Inte konstigt att du och pappan inte är tillsammans man hittar sällan den rätte när man är 15-16 med eller utan barn .



Hur ser du på framtiden , kommer du efter skolan skaffa egen lägenhet och ta Wilma med dej .

#22 - - Nicolina:

men gud vad taskiga vissa kan vara. ofta, bara för man får barn har man rätt atta festa. oavsett om man är 30 eller 15, när man får barn så fortsätter man festa.

#23 - - sara:

Vart i stockholm bor du?

Söderort?

#24 - - till Nicolina:

inget taskigt... alla får festa



men har man barn prioriterar man lite, och ungmamma hade ett val som hon gjordde trotts att andra varnade henne...



tycker bara det är tragiskt att mormor/mamma inte har plats hos sig...



det är ingen som kastar sten utan flera försöker få ungmamma att vakna upp och inse fakta hon brukade vara en förebild...



det fanns någon som skrev redan tidigt att ungmamma sket i sin dotter redan då och att bloggen var en fasad...



Nicolina att festa lite och överge sitt barn och inte ta ansvar är det stor skilnad på...



tycker man att abort är mord får man skylla sig själv och bita i det sura äpplet tyvärr



försvara att hon inte tar det ansvar som mammor borde :D jag är ju så taskig...

#25 - - Katta:

Heej Emelie!

Tycker verkligen din blogg är jättebra, rolig och samtidigt mysig och läsa. Att en sån ung mamma kan göra så mycket så bra för sitt barn och själv ha så mycket att bolla med..

Men nu till min fråga.

Hur går det för dig ekonomiskt, får du bidrag?

Tjänar du något på din blogg?

/Massa kramar

#26 - - Mikaela:

Har du läst alla Twilightböcker nu? :)

#27 - - Therese ung mamma:

Ni som inte har barn vet inte vad ni pratar om så ni kan bara vara tysta. kom igen när ni får egna!

#28 - - Anonym:

tjänar du fortfarande mkt pengar på bloggen? för det änns som att du bloggar mkt nu bara för att du just får pengar för detta! precis som kenza

#29 - - Sandra:

Hur är det mellan dig och christoffer? Är de bättre mellan er?

#30 - - Sanna:

i vilken vecka började det synas på dig att du var gravid? Syndes det mycket när du låg ner? jag är i vecka 16 och när jag ligger ner syns knappt någonting. Kram

#31 - - Julia:

Jag tycker att din blogg håller på att bli tråkigare hela tiden. och som många andra säger så verkar det ju vara Wilmas papp och Hans föräldrar som tar hand om din dotter som DU ville ha :) jag kanske har fel jag vet inte, men du beskriver allting som du bara festar och Wilmas pappa tar hand om Wilma. När man ser på bilder på din bdb så har du bara bilder av dig och någon pojke som du hänger på. Menade inget illa men tyckte mycket bättre om din blogg förut.

#32 - - Anonym:

Du är inte frisk någonstanns. Stackars din dotter. Du vill bara knulla olika killar. Vem fan tar sin pojkväns kompis? Älskar så du sex så mkt? Äckel..Stackars wilma. Jag kan adoptera henne

#33 - - Linn :):

Kan inte alla fega jävlar sluta hacka på Emelie!?

Hon är bara 17 år och måste väl få festa om hon vill det? Lägg av!



En jättebra blogg föresten ;) Fast den har nog tappat lite på sistone, den var lixom intresantare innan ;) Men fortfarande bra ;)

#34 - - Anonym:

Hur långt är det till Andreas från dig? ;)

#35 - - Hanna:

Hej!

Jar har läst din blogg sen du var gravid och jag måste hålla med om att den blir mer och mer "vardaglig" och tråkig.

Förut innehöll den myyycket mer tankar, åsikter och mysiga saker om Wilma men numera är det som att du "känner dig tvingad" att skriva för att få pengar..? Du rapporterar mer än vad du skriver med hjärtat. Jag saknar det gamla och det känns som att du blivit väldigt osäker i din roll sen du började i din nya skola. Kanske umgås du med ytligt folk? Vad vet jag, men det verkar som att allt kretsar kring fest och shopping och din resa i sommar nu. Wilma då?



Är du tillsammans med christoffer fortf?



Kommer fortsätta läsa ett tag men jag hoppas på förbättring av innehållet!:)



För övrigt tycker jag att du verkar vara en bra mamma med Wilma, hon verkar lycklig och hon får den kärlek hon behöver.



Men som sagt, vilket är viktigast i ditt liv numera egentligen....?

Hon eller dina vänner/fest?



Tjipp

#36 - - Emma:

Hej Emelie!

Jag tycker du verkar göra ett jättebra jobb. Jag är 30 år och har en 4 1/2 månaders kille. Jag är imponerad över hur du och Andreas tar hand om Wilma. Stå på dig. Ingen hade klagat om Andreas hade Wilma på helgerna... Jag tror det är en bra lösning att hon bor hos Andreas just nu i veckorna och får träffa dig så mycket som går i övrigt.

#37 - - Johanna Larsson:

Du som skrev att du kan adoptera Wilma, jag kan förstå att man har olika åsikter men att uttrcka sig på det där sättet är inte rätt.

Emelie jag tycker att du gör ett bra jobb, men.. Det med utbildning kunde du tänkt på tidigare, att du inte skulle ha Wilma lika mycket som du önskar. Jag själv blev gravid i november -08 men förlorade mitt barn. Jag tycker självklart inte att det var roligt eller bra på något sätt, men det kanske inte var menat att jag skulle få barn nu. Allt man ska uppleva innan man får barn missar man ju ganska mycket av. Som att festa till exempel, vilket du gör nu. Varför inte skippa festandet och ta hand om Wilma dom dagarna istället? Och så tycker jag att det är otroligt viktigt att även om du och Andreas inte är tillsammans att ni hittar på något gemensamt. Det är bra för barn att se sina föräldrar tillsammans. Gå till badhuset du och Andreas med Wilma, ta henne till en park och bara lek.

Annars hoppas jag att allt går bra, lyckönskningar från mig. Kram Johanna.

#38 - - Anonym:

är du fortfarande tillsammans med christpher?

#39 - - AnnaLisa:

Bara du vet vilket liv du lever! Lev och må bra! =) Tror du försöker göra det bästa för din dotter för kärleken till sina barn är den starkaste kärlek som finns.. :) Måste vara jobbigt att vara ifrån henne så ofta.. Hur hanterar du det?

#40 - - Emma:

Hej:) Är du och Christoffer fortfarande tillsammans och förlovade? för visst var ni förlovade? hur länge har ni vart det isåfall:) skit gullig dotter du har, fattar inte att folk kan skriva som dom gör till dig=/ skit tråkigt dom har fan inget liv. Kraam:)

#41 - - Anonym:

dU är säkert en jättebra mamma till Wilma,men kanske blev det inte som du tänkt.Och ett förhållande brukar väl sällan hålla från så tidig ålder.Allt kommer säkert bli till det allra bästa sen.Men ust nu känns det inte som någon större hit.Känns lite som om att Andreas föräldrar tat ett väldigt stort ansvar för Wilma.Andreas blir lite som en storebror och du träffar Wilma bara på helgerna,vi som läst din blogg trodde på något annat.Men inte ofta livet blir som man tänkt sig.Tyvärr.Ni är båda bra föräldrar efter era förutsättningar.Men ni kanske trots allt var för unga för att bli föräldrar.

#42 - - Angelica:

Jag tycker att du är stark! Att kunna ta hand om ett barn i den åldern är beundransvärt! Men nu var detta frågestund! Hur ser eran ekonomi ut? =) Kram ifrån undrande 16 åring =)

#43 - - Ninni:

Hej ung mamma, som tydligen heter Emelie!



Jag läser din blogg sen en tid tillbaka. Jag är inte "ung mamma", snarare gammal då jag var 27 år när jag fick min son (nu drygt 12 år sen).



Det är första gången jag skriver något, så jag vet inte riktigt var jag ska börja.



Börjar med Wilma. Så söt tös hon är. Härligt att se hur ni hjälps åt alla för att lösa situationen på bästa sätt, med Wilmas bästa för ögonen. Bra jobbat flicka!



Jag vill bemöta kommentarerna här lite, för jag blir förbaskad över att folk är så korkade.



1) Festandet.

Emelie är 17 år! Hon måste få lov att vara 17 år, förtrycker hon sina "ungdomsbehov"(vilket jag absolut anser festa o va med polarna tillhör) jämt annars kommer hon, förr eller senare, må dåligt av detta. Emelie festar när hon inte har whilma och tycks stråla kärlek till sin dotter när hon har henne.

Perfekt! Precis som hon gör nu, inte att spela 25 år gammal, är det bästa för Wilma!

2)"Wilmas pappas föräldrar uppfostrar ditt och exets barn"

Är farmor och farfar något som inte är bra för barnet? Sen när då? Stör det dig om farmor och farfar hjälper till?

3) och kommentaren som fick mig att skratta högt av människors idioti.

"Du vill bara knulla olika killar."

Ja? och? Det är rätt normalt att kvinnor vill knulla killar.



"fan tar sin pojkväns kompis?"

Den som vill ha sin pojkväns kompis lägger in stöten där.



"Älskar så du sex så mkt?"

Stör det dig om vi kvinnor gillar knulla och knullar vem fan vi vill, hur många vi vill, när vi vill så ligger problemet hos dig (och samhällets syn på kvinnor och sex). Inte på oss kvinnor som gillar sex.



1) "Stackars wilma"

Ja, det är synd om Wilma. Det är synd om Wilma för det finns såna som DU!!! Såna som kallar kvinnor sjuka och äckliga för att dom har sex, med frivilliga sängkompisar.

Skaka rätt dom sakerna du har i huvudet och sluta förtrycka kvinnlig sexualitet och Wilma kommer växa upp i en mycket bättre värld.

#44 - - Ninni:

Emelie!

Jag kom av mig lite i min kommentar där, så jag fortsätter nu med det som jag ville rikta till dig.



Jag förstår det där som kommentatörerna skriver om "du va mogen förr men inte nu" utan att ha sett det.



Jag finner det full förståligt och naturligt.



Dels är man så absorberad, liksom tagen på sängen, av kraften i de enorma känslorna när barnet är nytt att man glömmer sig själv(oavsett om man är 15 eller 27) och dels så ville du såklart (medvetet eller omedvetet) alla förstå-sig-påare som tyckt att du va alldeles för ung för att bli mamma att du kan visst.



Jag tycker det är 100% sunt att du tillåter dig vara 17 år. Wilma mår inte dåligt av det! Speciellt inte om du klarar kombinera ung och ansvarsfull, vilket jag tycker du gör.

Du är hennes mamma och du ÄR ung.

Med dom föräldrar ni tycks vara och det stöd du och Anders har runt om er, är Wilma mycket, mycket lyckligt lottad.



Bra jobbat!

#45 - - Marie L:

Hej!

Jättesöt dotter du har, men varför har hon ingen hjälm när hon cyklar?? Även om det "bara" är en trehjuling så är det ett beteende barnen ska lära sig. Mina barn har till och med hjälm när de sparkar kickboard och i pulkabacken.



Och om resan; har inte Wilma rest med sin pappa en eller två gånger? Varför vill inte du resa med henne utan bara med dina kompisar? Hoppas du kan svara. Du har inte svarat de andra som frågade om detta.

#46 - - mintzie:

hm, hittade nyss bloggen och tänkte bara ställa en fråga, var du väldigt orolig under början av graviditeten för att ditt barn skulle ha någon sjukdom eller downsyndrom?

#47 - - Anonym:

Sluta klaga på Emelie. Wilma finns nu och alla runt omkring henne älskar henne och vill Wilmas bästa. Wilma är trygg ,social och en glad tjej. Älskar sin stora familj och är alltid glad var hon än är, även på dagis. Inga tårar faller när hon åker mellan familjerna. Är ni avundsjuka för att Emelie klarar skolan med bra betyg och fått sommarjobb, och att Andreas arbetar.Det är väl något att bygga en trygg framtid för Wilma, och att alla mår bra och inte är oense. Just nu bor Wilma så här men vi vet att om några år kommer hon bo på något annat vis. Vi vet att Andreas och Emelie tänker på Wilma i första hand. Även om de reser eller träffar kompisar så vet de att Wilma har det bra där hon är just nu.



MVH Farmor och Farfar

Dunnum och nonas som Wilma skulle säga.

#48 - - Maria:

Bra skrivet av farmor och farfar.Det är så jag som läsare uppfattar det hela också.Måste vara underbart för Wilma att ha en sådan stor familj och det märks att hon är både glad och trygg.

#49 - - Elsa:

Är själv ung mamma (16).

Under min Graviditet var din blogg ett stöd, nu är den sorglig. Jag blir rädd!.. Jag blir så ledsen Emelie. Det jag reagerar mest på är att du aldrig ger henne respons, som i din senaste video, inte ett ord får hon "cykel .. min cykel" hon ber om uppmärksamhet, ett "ja, det är din cykel" borde du kunna få fram, respons är viktigt, tvåsamhet, kärlek och trygghet! ... Du borde ha väntat med att skaffa barn. När vi kommer till festandet måste jag hålla med om att en mamma måste få festa, en mamma behöver egen tid för att hämta kraft och ny enegi. Men som mamma måste man stå upp för sin roll och det ansvar man tagit genom att inte dricka förens man fyllt 18. Jag är så besviken på dig.

Upp