Det är inte lätt att vara hjälte om ingen ser på

Får väll varna för ett långt inlägg, behöver inte läsas om ni inte orkar. Har bara skrivit lite, massa slarvfel jag vet. Mest bara skrivit av mig för att jag känner att det var dags, att jag vill ta tag i allt. Tänkte även tillägga att jag absolut inte dömmer någon i detta inlägg, jag försöker bara förmedla mina känslor och menar inget illa mot någon.

Ikväll brast nästan allt. Jag är arg och ledsen. Mest för att jag känner att det är jag som får ta emot allt skit som handlar om Wilma, det är jag som är "boven" i det hela och inte vill ha min dotter (vilket inte är sant). Varför är det bara jag? Varför får Andreas aldrig höra sånt? Inte för att jag vill det, men jag undrar varför det oftas bara är jag. Är jag en sån dålig mamma? För att jag vill hennes bästa. Jag kämpar med skolan, kämpar för att få allt att gå ihop. Försöker verkligen. Ni anar inte hur jobbigt det är för mig, hur mycket jag gråter över att inte kunna träffa Wilma oftare. Att jag saknar henne mer än någon någonsin kommer förstå. Skolan för mig de senaste åren har gått förvånats fullt bra, jag har hyffsade betyg, bra kompisar och är omtyckt av lärarna. Dom som känner mig väl vet att jag nästan aldrig har haft det lätt med skolan. Jag har oftat känt att jag inte passar in även fast jag alltid har haft många vänner. Men när jag var mindre var jag väldigt blyg och vågade knappt ta för mig något alls, jag gjorde alltid som alla andra och vågade aldrig göra något själv. Ett tag trodde jag att det var något fel med mig, jag kände mig som ett problem barn som bara var ivägen, det kändes som att lärana hatade mig och älskade att ge mig dåliga betyg.
Nu när skolan för en gång känns rolig att gå till uppstår en massa andra problem. Problem som inte borde finnas egentligen.
En vanlig skoldag för mig är, upp på morgonen för att gå till skolan, arbeta "hårt", skratta och prata skit med min vänner, sluta, gå hem och se på tv/sitta vid datorn, kanske träffa någon vän för att umgås. Precis som vilken annan tonåring som helst.
Bara för att jag gör det här istället för att hämta min dotter som går på dagis, får jag skit. Ingen vet hur mycket arbete det ligger bakom allt det här, att jag varje dag har en saknad och sorg inom mig som bara längtar. Längtar efter den person i mitt liv som betyder absolut mest för mig. Den personen är min dotter Wilma.

Jag menar absolut inte att jag inte får något beröm alls, för det får jag. Men det handlar mest om att jag är stark över att klara av att vara borta från mitt barn så mycket. Jag har börjat tänka om, är jag verkligen så stark som jag tror att jag är? Eller inbillar jag mig bara. Jag skriver och berättar ofta om att jag faktiskt inte bryr mig om vad andra säger om mig, att jag vet att jag är en bra mamma. Men jag lagrar allt inom mig, ett tag bryr jag mig inte alls för att sedan gråta mängder över hur arg och ledsen jag är på alla som inte verkar tro på mig, och undrar alltid, vad gör jag för fel? Varför blir det alltid såhär i slutändan.

Oftas när jag är arg så handlar det om att jag har bråkat med någon, ibland Andreas. Vilket bara förvärrar saken och alltid är det bara skit saker. Det kan vara missförstånd som handlar om Wilmas dagis, att jag inte känner riktigt att jag "får vara med" eller saker som vi pratat om och helt plötsligt blir det något helt annat. Jag önskar att jag skulle vara modigare, att jag skulle våga lyfta luren och fråga "Är det okej om jag kommer över idag och umgås en stund med Wilma" eller "Har ni lust att ses en stund för en fika så att jag kan få leka lite med Wilma". Men vet ni varför jag aldrig gör det, jag känner mig ivägen (även fast jag inte tror att dom har något emot det). Det känns på något sätt som jag har svikit allihopa, att jag bara lämnade allt för några år sen. Jag är så jävla rädd för att såra andra, se andra ledsna och besvikna på mig.
Jag skulle önska att jag, Andreas och Wilma skulle kunna hitta på något tillsammans oftare, det behöver inte vara mer än att gå till parken tillsammans. Man ser och märker så mycket på Wilma hur glad hon blir. Men det känns som att det inte finns tid, vilket egentligen är skitsnack. Det gäller bara att någon av oss eller vi tillsammans tar tag i det hela. Kan även tillägga här att det känns som att vi inte gör det för att det kommer pojk-flickvänner ivägen. Helt fel.
( Jag vill inte att ni missuppfattar det här som att jag vill ha tillbaka Andreas, för jag är glad över att vi fungerar så pass bra tillsammans som vänner, och att jag faktiskt oftas pratar med honom när jag är ledsen och det käns som ingen annan förstår. Och det är så jag vill att det ska vara)

Ännu en önskan jag har är att jag verkligen vill att Wilma ska flytta hit och att jag kan ha henne på vardagarna, att jag får göra allt det där som jag inte har gjort på över ett år nu, hämta på dagis och allt annat. Men jag känner att det inte går. Det jag skulle tycka var bäst fast ändå inte, var om jag skaffade en egen lägenhet. Det skulle i sin tur leda till att jag i stort sätt är tvungen att hoppa av skolan, skaffa mig ett jobb, typ som donken (inget fel med det, men absolut inget drömjobb för mig). För jag menar, jag kan inte gå i skolan och sen arbeta på kvällarna för vem skulle då ta hand om Wilma. Det är så mycket att tänka på. Ska jag verkligen behöva ge upp allt jag kämpat för i skolan? Bara lägga ner allt, stå där utan utbildning som faktiskt är super viktigt nu i dom tiderna vi lever i. Det finns nästan inga jobb till dom som inte har minst en avslutad gymnasieutbildning. Skulle det vara värt det? Absolut. Men när det finns andra alternativ, jag menar Wilma har det jättebra just nu. Hon har en bra familj hos Andreas som verkligen bryr sig, som bara vill Wilmas bästa. Jag är glad över det.
Det var även dom som fick mig att börja i skolan så pass tidigt igen, dom som fixade in mig så att jag inte behövde gå om två år utan bara ett. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag ALDRIG hade orkat med att gå i skolan två extra år och att jag då hade stått här idag ensam och känt mig helt förlorade. Ändå är det den där saknade som förstör mig.

Varje dag är jag rädd över att förlora mitt allt, Wilma. Att någon ska ta henne ifrån mig. Det kommer inte att hända, jag skulle aldrig tillåta det att hända, men ändå så finns det där förbaskade rädslan där. Som när jag fick frågan "vad hade du sagt om jag ville flytta till ett annat land eller annan stad och ta med mig Wilma". Jag menar jag vart helt paff och tänkte "va, så kan man ju inte göra". Men det är klart man kan. Jag skulle då aldrig någonsin kunna acceptera det. Det hade verkligen varit min undergång, att min lilla flicka skulle flytta ifrån mig. Jag fick till svars istället "vadå det är ju samma sak som nu typ, att jag kommer med henne på helgerna". För mig är det absolut inte samma sak, jag vill inte och tänker inte ALLTID vara en "helgmama" bara för att jag är det nu. Då kommer den där rädslan igen att TÄNK, bara tänk om det skulle hända och att jag inte skulle ha något att säga till om, att ingen skulle bry sig om mig, hur jag skulle må och hur dålig jag skulle känna mig.
Dessa tankar vill jag ska försvinna.

Jag är även trött på allt skitsnack och bråk som uppstår hela tiden, som jag skrev tidigare. Varför kan inte alla bara vara vänner? Umgås tillsammans, ha kul tillsammans. Jag är trött på människor som beter sig som skit och det värsta jag vet är när man ljuger, säger en sak och sen förnekar det för att "skydda" sig själv. Varför gör vi alla så? Är det inte bättre att bara vara ärliga mot varandra. Visa respekt. Jag är inte perfekt och kommer aldrig bli, jag är bara en helt vanlig människa, en människa med känslor och inte en tvättmaskin där man kastar sin smutstvätt i. Jag har tyvärr många i mitt liv som inte vågar stå för vilka dom är, som säger en sak till mig och sen en annan till den andra. Ibland har jag lust att bara gå till personen och berätta exakt vad han/hon sagt om den och att de inte är någon att lita på. Jag gör dock aldrig det, dels för att jag inte vill skapa bråk och för att jag inte vill lägga mig i andras liv. Ibland kanske det skulle vara bra om jag gjorde det, alla människor förtjänar tillit och respekt. Något det tyvärr finns allt för lite för.

Eftersom att jag har en så pass stor saknad och längtan efter Wilma gör det att jag ALDRIG kommer att kunna ha ett fungerande förhållande så länge jag inte känner mig trygg. Det tar för mycket av mig, jag orkar inte tänka på att det är någon annan som också behöver mig, det räcker med att veta om att jag har Wilma. Dom här perioderna jag har blir lite som en panikångest för mig, jag känner att jag inte räcker till, känner mig värdelös och att jag snart kommer gå under. Jag orkar inte göra något, är rädd för att göra något för att jag tror att jag ska skada mig själv. Om det är någon som fått tagit stryk och vet om det här så är det Christoffer. Jag isolerar mig, är rädd för att öppna mig för andra och tror att alla ska tycka att jag är världens knäppaste person. Är det så? Ibland undrar jag om jag skulle må bättre av att kolla upp allting, prata med någon utomstående. Men ändå innerst inne så vet jag att jag inte kan det, jag med lättare ord hatar sånt. Tyvärr så är det mina förhållande som får ta skiten och jag hopppas verkligen att det i framtiden blir bättre.

När Wilma blir äldre så kommer jag berätta för henne hur mycket hon betyder för mig, hur mycket hon gjort för mig, hur mycket jag älskar henne. Ja allt. Allt det där jag redan nu berättar, även fast hon inte riktigt förstår än och mest tycker jag är knasig och säger "Ja älkar dej osso". Hon är min ängel.

Jag älskar dig Wilma <3
Emelie | |
#1 - - issa:

förstår hur tungt det måste kännas för dig att vara ifrån din dotter så himla mycket :( men du är stark, så jävla stark som ändå orkar gå i skolan och göra ditt bästa för att få en utbildning. forstätt så, det kommer gynna dig i längden, det vet du!



att folk "trampar" på dig och skriver en massa skit är för att dom är avundsjuka och själva väldigt misslyckade och osäkra på sig själva.. och att då trycka ner på någon annan får dom att känna sig mer "värdiga" vilket är helt patetiskt! varför är man inte glad för andras skull istället?



jag följer din blogg dagligen och den är hur bra som helst. skolan du går i är inte alltid den lättaste heller, det kan vara tufft med så mycket prov och läxor.. men jag blir glad att se hur du kämpar och försöker få allt att gå ihop. att satsa på gymnasiet för att få en utbildning är inte mer än rätt!



försök att skita i alla sjuka människor som finns där ute, som gör allt för att försöka trycka ner dig, som siter bakom sina skärmar och är hur fega som helst! du kommer klara det här och din dotter älskar dig hur mycket som helst och kommer en dag tacka dig för att du pluggat hårt och klarat av det :)



vi är många som hejar på dig ska du veta och många som tycker om dig och din blogg! jag har själv sett din dotter flera gånger tillsammans med dig och hon verkar alltid lika glad :) hon måste vara en av dom sötaste jag sett!



bor själv i solberga, därför jag sett dig lite då och då :) hehe.



massa kramar!

#2 - - Anonym:

Du är inte ensam. Många känner som du, samma sätt men av andra orsaker. Jag är en av dem men har bestämt mig för att slänga ut alla jävla idioter ur mitt liv och tackla kritik på ett helt annat sätt. Det är så mycket i livet så man vet inte vart man ska börja, men jag börjar med lite i taget. Det kommer faktiskt alltid regn efter solsken och det enda som räknas är faktiskt inte människors kritik mot dig, för det finns idioter där ute. De är inte värda dina tankar. Du har fått en underbar dotter och du är en bra mamma. Jag är lika gammal som du och skulle aldrig och då menar jag aldrig orka ta hand om ett barn. Kan inte ens ta hand om mig själv. Så jo, du är stark utifrån vad jag läst i bloggen. Nu känner jag dig inte, men det spelar ingen roll för jag är rätt så säker på att du vill Wilmas och ditt eget bästa och DET är det ENDA som räknas.



Som sagt, du är inte ensam. Försök tänk positivt... Det gör jag och efter en tid så känns allt bättre när man verkligen tvingar sig själv att vända allt negativt till positivt. Wilma kommer alltid älska dig oavsett om ni inte kan spendera så mycket tid tillsammans nu, tänk på framtiden då du faktiskt har en utbildning och kan därför erbjuda henne ett bättre liv. Jag vet inte hur andra tänker men kärlek är det första som räknas i en familj utan den så faller man.

#3 - - Anonym:

Shit, skrev fel, solsken efter regn menar jag förstås. Haha. jaja...

#4 - - Anonym:

så jävla stark du är, började gråta när jag läste din text.

#5 - - Jennie:

Hej,



Tycker du & Andreas har löst det här med Wilma jättebra. Du kan fokusera på skolan & Wilma behöver inte vara långa dagar på dagis.



Jag tycker du är en jätte bra mamma, du tänker på Wilmas bäst + att du ser till & få en utbildning.

Försök & strunta i alla negativa kommentarer. Du & Andreas vet vad som är bäst för ert barn.



Lycka till med allt.



#6 - - Katinka:

Kära Emelie, så bra och fint du beskriver dina känslor! Du är en stark och kärleksfull person och du ger din dotter det allra, allra bästa någon mamma kan ge sitt barn. En förebild, någon att se upp till. Du har valt att skaffa dig en utbildning och avstå från Emelie under vardagarna, för att du tänker framåt. Det är klokt och moget. Det är inte till nackdel för Emelie, som har det bra hos sin pappa. Och på helgerna är du mamma fullt ut. Om det hade varit ombytta roller, hade ingen sagt ett ont ord om Emelies pappa! Det är din längtan efter Emelie som ställer till det för dig, så att du lyssnar för mycket på avundsjuka och "små" människor, och förstorar upp hjärnspöken! Försök tänka på alla som beundrar och stöttar dig istället. Och tänk på att Emelie också kommer att beundra dig när hon blir lite större!

Kram

#7 - - iA:

Det är trist att det fortfarande ses så, att så fort en pappa gör karriär, pluggar, eller på annat sätt "ordnar upp sitt liv" så ses det som normalt, men om en mamma gör det så ses det som ett svek mot barnet!



det är en gammal förlegad och snedvriden syn på könsrollerna.



folk kommer alltid prata skit, men strunta i det, du VET att din dotter mår bra, du VET att gör det för att ni ska få det bra i framtiden,Håll fast vi det!



Du är en förebild!

Kram

#8 - - C:

Du gör ju helt rätt tjejen! Du gör ju något som de flesta föräldrar inte klarar av när du sätter Wilmas bästa före ditt eget. Och kom ihåg att Wilma inte kommer att vara speciellt gammal när du är färdig med skolan och är praktiskt redo att ha henne halva tiden. Hon kommer inte att minnas så mycket av den här tiden när hon blir större. Men hon kommer ha med sig känslan av att ha haft en lugn och trygg barndom. Prata ut med Andreas om din rädsla och oro och ta plats. Det där som du skrev att du ibland skulle vilja titta förbi och träffa Wilma på veckorna. Följ den känslan hela vägen. Ni verkar så vettiga både du och Andreas så att det känns som att ni skulle kunna lösa det mesta med en rak kommunikation. Lycka till med allt! Kramar!

#9 - - TinA:

jag håller med alla här ovanför. Du är stark och du VET om det, du säger det själv också. Men kanske behöver du faktiskt nån utomstående som du kan snacka med, för kanske behöver du någon annan som också säger "du är stark, du har valt rätt väg här i livet, du och andreas har fixat det bästa man kan för er wilma"?



man är ju inte knäpp när man går till kuratorn tex, för det ebhöver ju inte vara värsta psykologen. se hellre till att snacka med hon/han på skolan än att till slut hamna på akutpsyket, så som du verkar må pga alla andra.



och med tanke på dom som säger så taskiga saker, helst anonyma är dom också.. ah kanske tycker dom att det itne var bra att skaffa barn nu, men det är DOM det. din blogg handlar inte om att ångra ditt barn, så dom ska bara hålla sina åsikter inom sig. varför är dom ens här och säger sånt? det kommer vi nog aldrig få reda på, men onödiga puckon är dom.



det där om att vara rädd att förlora din dotter. bara det talar ju om att du ÄR en mamma, som ÄR rädd om sitt barn. såna där moderskänslor är ju inte påhittade. det vet ju varenda en. och som det där när andreas låg i lumpen och du tog hand om wilma, så var det inga problem med det. andreas tycker säkert också det är skitjobbigt att hans dotters mamma får en massa skit när det nu är tvärtom, att han får ta hand om wilma och du pluggar.



men förfan, emelie.. ni har ju fixat det bra. tillochmed bättre än MINA föräldrar (dom är skilda o jag har fyra småsyskon som bor hemma ännu). jag tycker du ska klappa dig själv på axeln, lyfta på luren o slå en pling till andreas o fråga om ni ska till parken med wilma. Nu.



;)

#10 - - Viola:

Tyvärr är det ju ofta så att folk lever i den gamla föreställningen att en mamma som är borta från sitt barn är en dålig mamma, medan ingen tycker det är konstigt när en pappa inte träffar sitt barn så ofta. Sjukt, för man är ju lika mycket förälder båda två.



Måste kännas jätte jobbigt att inte kunna träffa sitt barn så ofta, men du kämpar på bra och när du är klar med skolan kommer det förhoppningsvis komma en bättre lösning.



Kram

#11 - - Emelie:

Jag har läst din blogg sen du startade den i stort sett och jag har ALLTID tyckt att du är så grym! Herregud, du var bara 15 år när du stod emot alla när du ville behålla barnet. Bara det visar ju att du är en otroligt stark människa. Sen blev det som det blev mellan dig och Andreas men ni ordnade det på BÄSTA sätt för er dotter. Jag förstår att du verkligen längtar efter henne på veckorna när du inte har henne hos dig men kämpa vidare!!! Du är redan inne på ditt andra år på gymnasiet, om några månader har du kommit halvvägs! Jag skulle vara en stolt morsa om jag var du!!

#12 - - 19 år och inte mamma:

Hej Emelie. Nu har jag läst igenom din text och jag vill bara dela med mig av mina tankar. Att bli mamma vid 15 års ålder kan inte vara enkelt. Och att vara 18 år och mamma till en liten tott kan inte heller vara enkelt. Jag tror att man som åskådare till denna kvinna gärna vill att hon ska växa upp fort. Gärna onaturligt fort. För alla vet ju att en mamma brukar vara runt 30 - agera då som 30, säger man.

Men nu är du inte 30. Du är 18. Och du får vara 18 när du inte är med wilma. Då kan du leka - jag tror att detta kommer löna sig när du blir äldre, att du fick "leka" när du var ung.

Och du behöver gå i gymnasiet, som du själv skriver. Och det ÄR fantastiskt att du trivs bra. Jag trivdes också jättebra i gymnasiet och det var också fantastiskt. Varje gång man trivs är det fantastiskt.



Det låter så jävla dumt, det här, men jag hoppas att du förstår.



För din dotter är inte du en "ung mamma 18 år" utan du är mamma. Wilma älskar dig villkorslöst och du är hennes största trygghet.

Det är synd att inte dessa människor förstår denna villkorslösa kärleken ni har till varandra som gör att du gör vad du kan för att vara en så bra mamma som möjligt till Wilma.



Det är provocerande att se bilder på en ung mamma som dricker alkohol och festar - men samtidigt så är du 18, och när du inte har ansvar över Wilma en kväll tycker jag att det är upp till dig vad du vill göra. Wilma är ännu för liten för att ta efter dina levnadsvanor.



Jag vill slutligen säga att jag redan sen du var gravid och började blogga, har jag sett dig som en smart tjej. Smart, stark, modig.

Hamna inte i träsket som "duktig" bara. Ditt liv handlar inte om att du ska tjäna andra och få andra att känna att de har kontroll över dig. Sedan du fick en dotter kan jag tänka mig att det i mångt och mycket handlar om att du vill hennes bästa. Vad hon mår bra av är en mamma som mår bra och är säker i sig själv. Sträva efter det!



Ha det fint och kram kram kram (från en tjej som inte alls är lika erfaren som du)!



#13 - - Anonym:

Jag tror att många slänger skit på dej bara för att man sällan läser att du har wilma nu för tiden. Och ibland är hon ju hos andreas när du igentligen ska ha henne bara för att du ska hjälpa en kompis lr festa osv... Man tycker väl bara att du kan passa på att göra sånna saker när du inte har eller ska ha henne. Men jag tycker absolut att det är samma med andreas. Fan, denna sommaren har han ju inte varit med wilma mkt trots att hon har varit hos han, hon har ju fått vara med hans föräldrar och syskon bara för att han har varit här o där och varit med kompisar. Så jag tycker att ni är lika på det viset! Se till att ha wilma varje helg och alla lov ist för att vara med kompisar lr festa, det kan du ju göra när du inte har henne.

#14 - - Lena, 26 år:

Jag tycker att du/ni har löst den här situationen på absolut bästa sätt för Wilma. Hon kommer att tacka er för att hon fick en stabil hemmiljö som liten och slapp bli ett varannan vecka barn när hon var så liten. Jag förstår dock (även om jag inte har barn själv) att det som mamma måste vara fruktansvärt att vara ifrån sitt barn så mycket. Men du får tänka att det är under en begränsad period och att det inte alltid kommer att vara så här.



Du GÖR rätt i att gå klart gymnasiet, tänk inte ens tanken att hoppa av och ta ett jobb, du kommer ångra dig något fruktansvärt! I det långa loppet tjänar även Wilma på det, eftersom hennes mamma kommer att kunna få ett bra jobb och kunna försörja er.



Jag tycker också, som någon ovan kommenterat, att du verkligen ska försöka höra av dig till Andreas och be att ni hittar på saker oftare gemensamt så att du får känna dig mer delaktig. Även han har ju förut skrivit i sin blogg att han önskade det. Förhoppningsvis läser han ditt inlägg här och kan stötta dig i det.



Lycka Till nu och tänk på att allt slit och all sorg du känner är för Wilmas skull, för att hon ska ha det bra- och det har hon! Och då kanske det är något lättare att uthärda...

#15 - - Lisa:

Ännu en kommentar som håller med dom ovanstående! Hade du haft Wilma i veckorna hade folk klagat på att du "tog" henne ifrån Andreas. Hade du inte pluggat hade folk klagat på de. Så dom som är ute efter att hitta fel kommer alltid kunna göra de, saker och ting går alltid att vrida och vända på. Fortsätt på samma bana som du gör!

#16 - - sara:

Väldigt starkt skrivet.



Jag förstår dina rädslor och känslor. Det måste vara mycket som snurrar i ditt huvud, men jag måste verkligen säga att du verkar så tapper. Även när du verkar ledsen och förkrossar reser du dig alltid upp. Jag tycker verkligen att du är en fin och bra mamma. Du ska vara stolt över dig själv, du har åstadkommit så mycket bra. Livet är ingen dans på rosor och så kommer livet förbli. Det kommer stunder i ens liv när man inte orkar, inte vill och detta måste man acceptera. Du är ingen sämre människa eller mamma för att du ibland inte orkar. Ingen människa orkar med allting, alla mår vi någon gång dåligt.



Jag vill bara att du ska veta att du är en människa precis som alla andra, du får göra fel. Jag ser dig som en mogen och stark kvinna, som har fötterna stadigt på jorden.



Kämpa Emelie, du är en grym tjej!

#17 - - alice:

det är så mycket jag vill skriva till dig, hur stark och duktig du är. men orden räcker helt ärligt inte till. dina ord berör mig så starkt, och jag förstår verkligen hur du känner. inte för att jag har varit med om något liknande utan för att du skriver så bra och rörande. jag grät när jag läste din text. stå på dig och strunta i allt folk säger, du är så sjukt jävla stark, okej? jag önskar dig all lycka

#18 - - Karin:

Hej Emelie!



Jag tycker du ska kontakta BUP eller kuratorn på skolan. Du behöver någon att prata med, som är utomstående, men kunnig, om jag säger så. Jag är också en sån som tar åt mig av alla taskiga kommentarer, och för mig hjälpte det jättemycket att bara få prata med en vuxen som kunde ge mig någon slags verktyg för att hantera mig själv! (Fast de första gångerna var jag livrädd för att verka knäpp, bara för jag satt hos psykologen... =) )

#19 - - Annika:

Vill bara ge dej allt mitt stöd, Emelie. Ingen kan döma dig utan att vara i dina skor. Du är fantastisk som kämpar med alla olika roller i ditt liv, och får det att fungera. Att vara mamma innebär INTE att man ska försaka sitt eget väl och sitt liv. Du måste ju kunna stå på egna ben som vuxen, och det är nu du lägger grunden till det. En utbildning är SÅ OTROLIGT VIKTIG. Lyssna till ditt hjärta, för du gör helt rätt!

Att folk ska tycka, kritisera och platta till dig är tyvärr inget som kommer försvinna, men visa dem att de har fel!

Kraft, kärlek och ljus!

#20 - - Nina:

Du är en stark och jävligt modig person Emelie, och en underbar mamma, det tvivlar jag inte på. Ta inte åt dig av vad andra säger/tycker/tänker - för vem är det egentligen som är Wilmas mamma? Jag tvivlar inte en sekund på att du gör allt i ditt liv, för Wilmas skull, att du gör allt för att ge det bästa, och för att hon ska ha det som bäst. Även om det innbär att du inte kan ses med henne så ofta - du är en stark person, och en jävligt bra mamma. Ta hand om dig!

#21 - - Helena:

Ni båda är duktiga och jättebra föräldrar. Utbildning är viktigt så fortsätt att gå i skolan.



Kan det fungera att du får tag i en liten lägenhet i Nynäshamn och kan ta hand om Vilma vissa dagar i veckan också för att lämna och hämta på dagis och Andreas får även ha henne vissa helgdagar? Känns som du skulle kunna få hjälp ekonomiskt både till hyra och till mat osv. Så får du pendla lite längre tid till skolan men det är det nog värt? Borde finnas någon som kan hjälpa er..

#22 - - Emilia:

Jag håller med alla här över! Jag vet inte haelt vad jag kan tillägga.

Men du är stark och gör rätt för att kunna lösa allt i framtiden-det är det viktigaste.

Inlägget var jätte fint,det berörde massor, jag fick tårar i ögonen.

#23 - - Johanna:

Fina Emelie!! Du är så ärlig så jag måste säga att jag beundrar dig stort! Jag har alltid tyckt att du är en bra mamma..och det mest för att jag hört det av din farmor. Jag känner igen mig i så mycket av det du skriver om dig själv och dina känslor. Du är ganska lik din faster fast du är mycket driftigare än vad jag någonsin varit! ;-) Jag måste verkligen ge dig beröm för din tolerans och din förmåga att förstå vad som är bäst för Wilma..ett tips! Du kan redan nu säga till henne hur mycket du älskar henne! Ofta!!

Jag tycker du ska ta och komma till oss snart så sitter vi och snackar lite! Du är bra Emelie! Du gör rätt! Du har rätt! Och framför allt Emelie!! DU ÄR ÄLSKAD!!!!!! Kram faster Johanna

#24 - - Sara:

Hej!



Jag tycker att du gör helt rätt i att studera o låta Wilma bo hos sin pappa på vardagarn o att du har henne på helgerna.. Du tog ju hand om Wilma när pappan gjorde lumpen o då var det ingen som sa nåt dumt till han... Jag tycker att dom som skriver att du är en dålig mamma bara för att du har din dotter på helgerna vet inte själva hur det är att vara mamma..



Stå på dig Emelie..



Kram Sara

#25 - - Anonym:

jag tycker du är en jättebra mamma! du vill alltid wilmas bästa och jobbar på! :) Fortsätt så!

#26 - - Sofia:

inte för att jag tycker att du gör nåt fel, det är ju ert val men...Varför skulle du inte kunna ha wilma bara för att du går i skola? Jag går också skola, är ensamstående, men bor inte med mina föräldrar och har ett barn. Så svårt är det inte. Du får det att låta som om det skulle vara omöjligt att plugga och ta hand om ett barn. Har du tid att hänga med kompisar efter skolan så har du nog tid att ta hand om ett barn också. Jag går skola och har egen lägenhet. Du skriver att då skulle du måsta hoppa av skolan. ?? Det finns nåt som heter studiebidrag och studieLÅN. Så omöjligt är det inte. Bara så du vet.

#27 - - Carolin:

Väldigt gripande. Är själv 17 och har en son på snart tre månader. Jag hoppade av skolan för det. Förstår dig hur du känner.

Take care :)

#28 - - G:

Jag tycker ärligt talat att du gör ett toppen jobb. Det är verkligen tufft att ha de här kännslorna du har. Men du ska inte lyssna på vad folk säger, att fortsätta med skolan och se till att du blir någonting är det absolut bästa du kan göra för Wilma. Jag skulle inte råda dig att hoppa av skolan, för vad tjänar det till att inte ens kunna få jobb sen.



Kämpa vidare och kom ihåg att det är bara du som verkligen vet hur ditt liv egentligen är. Du är en stark tjej som tål mycket och du ska veta att du är ta mig fan en jävligt bra mamma.



Den enda som har rätt att dömma dig är Wilma, men jag tvivlar på att hon ens någonsin kommer göra det när hon läser din blogg sen när hon blir äldre. Hon kommer se att du verkligen kämpar och allt du gör är för att hon ska ha det bra. Om det inte var så, hur skulle du då orka med att vara ifrån henne så mycket.



Kämpa på gumman, du har bara 1 år kvar av gymnasiet efter i år och du kommer inte ångra en sekund av de val du gjort.



Tycker dock att du inte borde låta Christoffer vara otrogen mot dig och sen komma undan med det. Om ni ska få erat förhållande att fungera måste ni verkligen sluta upp med att såra varandra. Om ni verkligen är gjorda för varandra borde inte detta vara svårt.



Kämpa på och lyssna inte på en massa skit. Tycker du ska vara stark och stå på dig i allt i ditt liv.

#29 - - Irma:

Emelie!

När jag läste din text, asso jag har aldrig blivit så berörd när jag har läst något. Du är helt otrolig och du är så grymt mogen! Asso jag fattar inte hur du kan tänka så långt som du kan! Det är helt otroligt, gymnasiet det är väl svårt redan som det är liksom? (Går bara i 8an så jag vet inte) Och även fast du bara har hand om Wilma på helgerna, man är ju mamma på heltid och jag fattar verkligen inte hur du orkar allt! Och all skit du får för det ska du inte bry dig om alls, för du är helt fucking OTROLIG. Asso jag lovar dig, du är en av mina största förebilder i livet, du är liksom helt... jag vet inte... så himla stark! Och modig! Att få barn vid femton, det är så otroligt att du klarar det. Emelie, det är svårt att uttrycka med ord, men jag ser upp till dig så mycket så det är inte sant!

Att läsa din blogg ger mig, och säkert många andra, självförtroende och det är bara att kolla hur bra du har lyckats! Du är verkligen en stark människa. Fortsätt inspirera och lär hur en riktig förebild ska vara.

Kram Irma

#30 - - Viktoria:

Du är en vacker och stark tjej. Tappa aldrig modet, det är tungt att ta upp det när man en gång tappat det. Du har världens bästa blogg, lite fler bilder ibland kanske. och kom ihåg att efter regn kommer sol :)

#31 - - jaha...:

Många unga ENSAMDTÅENDE mammor tar hand om sina barn på heltid och pluggar. Det finns ett skyddsnät i samhället som heter socialbidrag och det finns även något som heter kontakt familj...



Du är ju tydligen inte för välfärden och visst alla tycker som de vill. Men det är skamligt att du utnyttjar ditt ex snällhet och hans föräldrars tid. Farmor/farfar kan visst vara barnvakt men inte VARDAGSVAKT med sin son...



Du fattar nog inte vad du ställt till med låter det som... NU HANDLAR DET OM DIN ÅNGEST... ganska själviskt. Och ja du kanske var något skum eftersom du var tvungen att ha sex redan som fjårtis utan att knappt veta och inte kunna skydda dig... Om din morsa o farsa hade lite med koll hade det inte blivit såhär...



Ung mamma är inte en bra sak det är något som finns där o måste lösas... men tycker dock att du tar fel väg och det kan ju din "ångest" intyga...



Ja och soc kan reda upp mkt och du kan flytta närmare så att du och exet kan dela på saker och ting...



innan du vet ordet av lär ju antingen ditt ex eller hans päron ha vårdnaden... du kommer knappast ha en chans i rätten :-) jag menar öööh jag dissa min dotter på vardagarna för morsan hade asså inte plats å jag måste ju gå i skolan utan unge på halsen???



W T F !!!



Seriöst nu har du din dotter lite sent för abort var lika vuxen som när ungen skapades och dela vårdnaden och fixa skolan. Då kan du säga att du är vuxen mogen och stark... Du vet ju att man faktiskt kan välja rätt eller fel...



det är inte "synd" om dig så väx upp för fan... en gång i tiden kunde du vart en förebild men nu är du en looser

#32 - - Sara:

Jag började läsa din blogg när Wilma var någon månad gammal och tyckte att du var otroligt stark och modig som vågade stå emot pressen från alla och göra vad som kändes rätt för dig när i princip alla var emot dig.

Det är svårt med folk som lägger sig i saker de inte vet något om men de flesta av dem har nog inga barn och kan inte förstå ens en hundradel av kärleken du känner till Wilma.

Håller med många av de andra som har kommenterat. Det är jättebra att du började skolan igen så fort så att du kan få en utbildning och försörja dig själv och Wilma senare!



Det känns svårt nu, men tänk på att du gör vad som är bäst för Wilmas framtid.

Stå på dig, jag tycker det verkar som att är en jättebra mamma och jag beundrar dig för att du har klarat av allt detta så bra som du har gjort! Kramar :)

#33 - - ^^:

gud så jag grät av det där, något av det finaste jag läst. <3

du är så jävla stark! <3 jag är mållös.

#34 - - Amanda & Sofia:

Men du får inte glömma bort Emelie att det du gör är rätt. Wilma kommer vara evigt tacksam när hon blir stor att du valde att gå ut gymnasiet för att få en bra utbildning vilket leder till att du kan få en stabil inkomst när Wilma är större.

#35 - - Lina:

Emelie, du ÄR en stark person! Och du är den bästa mamman Wilma någonsin kommer att ha. Fortsätt kämpa som du gör, i slutändan kommer det bli jättebra. Wilma vet att du älskar henne. Ta hand om dig!

#36 - - Anonym:

Fint inlägg.

Hoppas allt löser sig på bästa sätt!

#37 - - Sanna:

Emelie klart att du är stark, det är vi alla, det gäller bara att plocka fram självförtroendet när man behöver det.

Och tänk efter, du har redan tagit dig igenom svårare prövningar än vad många av oss andra har gjort. Självklart måste det vara outhärdligt att inte få träffa sitt barn så mycket som man önskar, men se framåt, jag lovar dig att den dagen kommer då både du och din dotter är tacksamma för att du valde att fixa skolan. Din framtid är ljus! Lycka till och glöm inte bort att du gör vad som är bäst för er!

#38 - - Nhea:

Glöm aldrig att DU är Wilmas mamma & DU är den bästa mamman för Wilma. Tro på dig själv & din magkänsla att DETTA är det bästa för er i längden. Det handlar om en period, en jobbig period men för att göra framtiden bättre för er. Tillåt dig att vara 18 åring, tillåt dig att festa & ha kul även om det krävs barnvakt på "din Wilma tid". Det gör dig till en bättre mamma i längden, en glad mamma är en bra mamma. En mamma som mår bra.

ta hand om dig! Tro på dig själv, för jag tror på dig!

Kram

#39 - - Linda:

Jättefint och moget och ärligt skrivet!!

Får ju tårar i ögonen!

KRAM!

#40 - - Maria:

Starkt och öppet skrivit.Förstår att du har det jätteobbigt.En sak som jag dock inte förstår är varför ni alla verkar se det här som den enda lösningen.Kanske finns de andra!

Många ensamstående som studerar och samtidigt tar hand om sina barn.Sätt er allihopa och prata ut och bolla med olika lösningar.

Vill inte lägga mig i,Andreas är garanterat en jättebra pappa som älskar sin dotter.Men känns som om hans föräldrar fått lite ställföreträdande föräldrar-roll.Men kanske det inte är så,eller annars vill ni ha det så.

I vilket fall som helst är hon säkert ett väldigt älskat barn i en sk storfamilj.

Men det får inte gå ut över dig och ditt mående.För allas skull och framförallt för din skull.prata genom allt allihop.Det har har varit lösningen ett år.Kanske kan det snart bli en annan lösning?!

Framförallt får du inte må så här dåligt framöver.

Och du,en gång otrogen,alltid otrogen.

Du är värd det-den bästa!

Kram

#41 - - Annika:

Jag hejar på dig, tjejen. Du gör HELT rätt i att skaffa dig utbildning, knowledge is power! Och som du säger, Wilma har det bra, det går ingen nöd på henne. Hon har två föräldrar i sitt liv som finns och bryr sig om henne. Försök fokusera på det positiva, det fina som du och Andreas skapat. Inte bara Wilma, utan även hur ni har löst era problem. Det ska ni ha jäkligt mycket creds för, inget mina föräldrar grejade när dom skilde sig. Och dom var över 40 båda två! Kram

#42 - - T:

Den där "jaha...", be den personen ta ett snack med mina föräldrar. Den personen vet ju helt jävla uppenbart hur man ska göra, och eftersom du o Andreas fixar saker o ting på ett mycket bättre sätt än mina egna päron gör, som är 49 och 52 år, så borde dom få höra sånt här skitsnack istället för er. Eller nä just det.. Dom är ju ÄLDRE än dig, alltså har dom gjort RÄTT hela tiden... In my fuckin' ass, "jaha..." är ju en jävla idiot.

#43 - - Lotta:

Hej!

Oerhört starkt och moget skrivet. Förstår din frustration över att inte kunna träffa din lilla tjej så ofta du vill, barn är ju dock de käraste i en människas liv. Stå på dig och satsa på din utbildning. Kram

#44 - - lisa:

Jag tänkte på din saknad efter Wilma. Hur vore det om Andreas flyttade närmare dig? Han behöver ju inte flytta granne, men vi alla vet ju att det är en bit att åka till Nynäs och det kanske räcker med ett par stationer för att resan ska underlätta för dig att göra på en vanlig onsdag. Jag tror det skulle gynna er båda - ni skulle kunna dela föräldrarollen mycket bättre mellan er och inte behöva "blanda in" era föräldrar. Jag tänker på det där med dagishämtning/lämning och barnpassning om Andreas jobbar udda tider (vilket han gjort förut). Det skulle också göra det enklare för er att hitta på något tillsammans med Wilma, och göra att ni båda känner att ni tar ett gemensamt ansvar för er dotter.

Att du hoppar av skolan är jättedumt. En dag kommer du ju bli klar, få ett jobb och kunna försörja dig och Wilma i en egen lägenhet - även om det känns långt borta.



Jag har ingen aning om ifall ni diskuterat det här och avfärdat idén som skitdum - men har ni inte det kanske det kan vara värt att tänkas på? Jag har fattat det som att Andreas trivs bra ute i Nynäs, men han kanske kan tänka sig att flytta till tex. Haninge några år för att ni ska båda ska kunna kombinera föräldrarollen med jobb/skola. En dag kommer ju du bli klar med skolan, få ett jobb och kunna göra samma uppoffring för Andreas. Andreas har ju redan jobb och verkar kunna försörja sig själv ganska bra, och därför kan detta kanske vara en kortsiktig lösning för att ni båda ska kunna må så bra som möjligt, och Wilma får träffa båda sina föräldrar mer.

Ni får helt enkelt ursäkta mig (ja, jag menar Andreas med för jag tror nog att han läser kommentarerna) om idén låter urusel och kanske ställer till obehag för er - men min spontana känsla är att det kan fungera för er om ni är villiga att åtminstone tänka på saken om det inte redan tänkts över.

#45 - - Linnea:

Åh, Emelie jag börjar nästan gråta ! ;O Så otroligt fint <333

#46 - - robert.andersson:

hej emelie jag har läst lite av dina bloggar nu jag går på data kurs just nu o lär mig .du skriver jättefint om dig själv o wilma hoppas allt är bra kram ifrån pappa.

Upp