ECT

Första gången jag blev erbjuden ECT var när jag låg inne i Hagsätra med lpt. Jag hade tänkt hoppa från hamnkanten här i stan och var väldigt berusad. En i det "gänget" jag hamnat med ringde efter polis och ambulans. När dom väl kom blev jag tvångsintagen på psyk. Det var det värsta jag varit med om och jag mådde så dåligt över att jag hamnat där så dom ansåg att jag var en fara för mig själv och satte in extra vak. Det satt alltså en person ibland två för att stirra på mig i timmar.  Det var så jag minns det iallafall. Men det behövdes, det kan jag erkänna idag men just då var jag väldigt arg och ledsen. När jag väl blev flyttad till en annan avdelning behövdes det fortfarande extra vak men en gång i timmen. Jag blev informerad om att jag låg inne med tvångsvård och inte fick lämna avdelningen själv. Det tog också hårt på mig och jag kunde inte förstå vad jag hade gjort för fel, hade ju bara haft lite kul. Något jag också kan se på ett annat sätt idag.
 
Jag blev erbjuden att göra EÇT av läkaren, där dom tyckte jag skulle ta den chansen. Jag visste inte så mycket om var det var för något och jag fick ingen direkt information. Fick mest veta att det var så fantastiskt och gjorde underverk på dom flesta. Så jag fick läsa på en del själv och blev först skrämd men bestämde ändå för att ge det en chans. 
 
Ibörjan fick jag inte direkt någon effekt men efter andra omgången fick jag minnesförlust och efter tredje omgången avbröt vi allt eftersom jag inte kunde minnas vad jag gjort om dagarna. Hade tex varit ute med familjen några dagar innan och det minnet har fortfarande inte kommit tillbaka även fast dom sa att det troligen skulle göra det. Jag blev skrämd och var så rädd att flera minnen skulle försvinna. 
 
Ändå gjorde jag återigen en ny behandling några månader senare på eget initiativ. Jag var så nere att jag  var beredd att göra vad som helst bara all smärta jag kände skulle försvinna. Läkarna var lite skeptiska ibörjan med tanke på hur det gick första gången, men gick ändå med på det. Jag var beredd på att minnet kanske skulle försvinna igen men tänkte att det värsta sakerna i mitt liv skulle försvinna istället för det bra. Så blev det inte, jag gjorde sex stycken behandlingar och har tappat en del av mina barndomsminnen och saker som hände just då. Men jag blev helt klart hjälpt av det denna gång. Jag kunde känna glädje igen och såg framemot vad som skulle komma. Hade tagit mig ur det värsta mörkret. Det var en lättnad att kunna se framemot livet istället för att se allt svart. 
 
Om jag fick frågan om jag skulle rekommendera ECT? Svar Ja, MEN se till att få information om biverkningar och vilka risker det finns. Något jag önskar att jag fått veta mer om.
 
Jag ligger här hemma med blåmärken över hela kroppen, men framför allt på ryggen och det är svårt att hitta en bra ställning som inte gör ont. Allt efter gårdagens fall. Ett tips, fingra inte på telefonen i trappor! Jag hade tur, kunde lika gärna brutit varenda ben i kroppen eller ännu värre ryggen.
 
 
2018 | |
#1 - - ziskan.blogg.se:

Låter läskigt med ETC behandling, men skönt att det fungerade på den de sista gångerna, krya på dig efter fallet!

Svar: Ja jag tyckte också det var läskigt, iallafall eftersom jag inte fick någon information.Tack så hemskt mycket. Kram
Emelie Forsberg

Upp