Det vackra sa farväl och jag försvann

Jag är inte lätt att leva med, verkligen inte. Min sambo måste tyckt det varit ett helvete att leva med mig vissa perioder. Hur mycket ska han orka utan att gå under själv? Jag vill ju verkligen inte belasta någon annan. Hans sätt har varit att "tvinga" mig att läggas in för att kunna leva normalt själv. Då slipper han vara orolig över att jag hittar på massa dumheter utan istället är omgiven av kunnig personal. Jag har blivit arg, betett mig som ett barn som trotsar även fast jag innerst inne vet att det han säger är sant. Jag har tyckt att han varit kall men det är bara mina känslor just då. För det är något han verkligen inte är det 
 
Jag har ledsnat på att behöva be om ursäkt över saker jag gjort, ändå fortsätter jag. Som min sambo sa, vi kan inte göra något åt att du är sjuk men du har ändå ett eget ansvar. Och det har jag men ibland bara brister allt och jag tappar kontrollen helt. Det är ingen ursäkt, eller det kanske det är, jag vet inte. Men jag kan inte vara självisk något mer.
 
Han märker direkt när jag mår dåligt, det hörs tydligen på min röst, det känns i hela huset. Då hamnar allt ansvar på honom. Jag blir en börda för alla. Och jag hatar det! Men han måste ändå lägga på ett ansvar på mig, för att bryta mönstret så att jag kan komma upp ur sängen.
 
Det blir så mycket som kommer i vägen hela tiden när jag blir sjuk. Jag vill att han ska kunna hitta på saker utan mig och njuta av det, inte att han ska få skuldkänslor för att jag mår dåligt. Han har också rätt till egentid. Men det blir så jävla fel hela tiden. 
 
Det här inlägget blev säkert jätterörigt men så får det vara. Nu ska jag på läkarsamtal.
 
2018 | |
#1 - - Isabella :

Men du och din samtalskontakt kan kanske komma fram till en strategi för hur du ska hantera din ilska. Jag tror det handlar mycket om att se tecknen innan det går för långt. För mig är det bra att ha rutiner. Att se till att jag sover ordentligt, äter ordentligt och tar några djupa andetag ibland för att lugna ner mig.
Kan ni inte göra upp något slags schema där ni skriver in och bestämmer vem som ska ha egentid och när. På så sätt slipper din sambo ha skuldkänslor över egentiden.

Upp