Vecka 33

Dagen började med kör och slutade med julpyssel. Efter lunchen blev vi indelade i olika grupper, min grupp skulle stöpa ljus först. Det var faktiskt riktigt kul och mysigt, sedan skulle vi göra lite julpyssel.
Imorgon ska vi baka och laga mat tror jag och efter lunch åka till skansen. Jag funderar på att ta en sväng in till stan efter de medans jag endå är i närheten.

Idag är det vecka 33 och inte alls långt kvar tills vi får se Wilma. Förlossningsrädsla har jag fortfarande men inte alls lika mycket. När jag säger att jag är rädd menar jag inte att jag är rädd för smärtan utan hur jag kommer reagera och hantera den. Såklart att jag är lite orolig för hur ONT det kommer att göra, för ont vet man ju att det gör men det är inte de som oroar mig mest. Eftersom att jag är en sån person som måste ha kontroll över vad jag gör så är jag livrädd för att tappa kontrollen och gripas av panik. Jag är heller inte särskilt tålig av mig, vilket Andreas nog vet om:)

Det har också blivit riktigt jobbigt att sätta på sig strumpor, det är knappt så det går ens. Jag brukar be Andreas att hjälpa mig ibland, haha barn på nytt. Och att sätta på sig skor är minst lika svårt och jobbigt, jag har ju så stor magen nu. Wilma är en riktig busunge, bara sparkas och har sig hela tiden, men det är så mysigt. Jag vill bara krama och pussa på henne nu, min lilla flicka och Andreas.

Vecka 33    
Kroppen: De sista två månaderna besöker du vanligtvis MVC varannan vecka. På MVC mäter man barnets tillväxttakt. Vid den här tidpunkten är normalkurvan för symfys-fundusmåttet runt 31, men det är främst sin egen kurva man ska gå efter.

Barnet: Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. 3-4% förblir kvar i sätesställning.

Jag undrar om Wilma har vänt sig ännu, hoppas det iallafall, det skulle inte vara så roligt att behöva göra vändningsförsök och så. Men förhoppningsvist har hon gjort det, jag får vänta och se vad barnmorskan säger. Ska dit igen den 12december.

Lägger in en bild på hur stor Wilma är ungefär nu och någon dag ska jag lägga in en ny magbild.
Nu ska jag fixa lite saker, tjohoo

:)
Vecka 33 | |
#1 - - Anonym:

lägg in en magbild idag. (a) haha. vill se hur din mage ser ut. :)

#2 - - Anonym:

Jag med :D

#3 - - Anonym:

jaaaaaaaaaaag viiiiiiiiiiiiiill ooooooooocksåååååååååååå haaaaaaaaaaaaaa en beeeeeeeeeeeeebiiiiiiiiiiiis!!!!

#4 - - Anonym:

jag har nyss fött barn, och jag kan säga dig att att föda är ngt av det ondaste som finns! du ska bara veta hur ont de gör. jag spräck 2 cm där nere så dom fick sy sen efter :/ inte alls kul!

att föda är den hemskaste smärtan som finns!!!!!


jag har nyss fött barn, och jag kan säga dig att att föda är ngt av det ondaste som finns! du ska bara veta hur ont de gör. jag spräck 2 cm där nere så dom fick sy sen efter :/ inte alls kul!

att föda är den hemskaste smärtan som finns!!!!!



jag har nyss fött barn, och jag kan säga dig att att föda är ngt av det ondaste som finns! du ska bara veta hur ont de gör. jag spräck 2 cm där nere så dom fick sy sen efter :/ inte alls kul!

att föda är den hemskaste smärtan som finns!!!!!




jag har nyss fött barn, och jag kan säga dig att att föda är ngt av det ondaste som finns! du ska bara veta hur ont de gör. jag spräck 2 cm där nere så dom fick sy sen efter :/ inte alls kul!

att föda är den hemskaste smärtan som finns!!!!!




jag har nyss fött barn, och jag kan säga dig att att föda är ngt av det ondaste som finns! du ska bara veta hur ont de gör. jag spräck 2 cm där nere så dom fick sy sen efter :/ inte alls kul!

att föda är den hemskaste smärtan som finns!!!!!

#5 - - J.:

Onödigt inlägg ovan. Jag tror inte att du ska fundera över hur ont det gör. Ont kommer det säkerligen göra, men det finns nog ingen smärta som är så värd att uthärda som den då du föder barn. Med tanke på det du får för den. Önskar dig all lycka till.

#6 - - Karro:

Jag har med fött barn, och du som värkade ha väldigt ont där uppe värkar bara vilja skrämma Emelie.

Lycka till EMPO*, MVH du vet vem

#7 - - Anonym:

om det nu ar sa forfarligt skulle val ingen gora barn nummer 2 eller 3?!?

#8 - - Evve:

Till folk som försöker skrämma emelie. För det första så är all smärta värt det! Visserligen gör det olika ont för olika personer, men det finns också smärtstillande att få, var inte orolig för allt ordnar sig. Jag tror verkligen du och anderas kommer bli jätte bra föräldrar när ni är unga, jag tror/tycker, yngre föräldrar klarar sig bättre :)
ha det bäst, kram!

#9 - - 4-barns mamma:

...eller göra 4 barn! Det är klart det gör ont, men jag säger som Evve, det finns smärtstillande och allt ordnar sig.

#10 - - Steph:

jag hade oxå kör idag =) vårat luciatåg kommer vara det sämsta någonsin :P Lägg gärna in en ny magbild =) Kram!

#11 - - Elsa:

.

#12 - - Elsa:

Jag vet inte alls hur det känns att föda barn men du verkar vara så stark, du klarar det! Du som försökte skrämma Emelie, om någon är öppen med sin rädsla ska man inte försöka göra den värre. Det var sjukt taskigt.
Heja Emelie!!!

#13 - - Anonym:

Hej Emilie!
Jag går i din skola men säger inte vme jag är av olika anledningar men jag måste bara säga en sak. När jag fick höra att nån i vår skola var gravid (utan att höra namn) så var faktiskt den första jag tänkte på dig! jag vet inte varför men det bara var det och det var på sommarlovet så jag hade inte sett din mage än. Jag vet inte varför du var den första jag tänkte på men jag tror det beror på att jag verkligen kan se dig som en mamma och jag tror att du kommer bli en underbar förälder! det var bara det jag vill säga! Lycka till med allt!

#14 - - Luddes mamma:

Jag födde för mindre än 5 månader sedan och jag gjorde det utan smärtstillande, det gjorde inte ens i närheten så ont som jag trodde det skulle göra! Det som gjorde mest omt va värkarna, sen när du väl kunde börja krysta så var det bara "skönt" för då slapp man värkarna. Men sen så är det från person till person. Jag skulle kunna göra om det nu direkt för jag va så inställd på att det skulle göra mycket ondare än vad det igentligen gjorde! Jag spräckte också och fick sy, men du får bedövning där nere när dom ska sy så det kännss inte, och sen så har du din lilla bebis i famnen så att någon syr är inte det du fokuserar på om man säger så :) Sen är det inte säkert att du spricker, händer ganska ofta men långtifrån alltid! Har du bestämmt hur du vill att dinförlosning ska gå till? Jag hade en plan, emn när jag väl kom in så sket jag i den, jag bad dom riva pappret som jag hade min förlossnings plan på :) om du har några frågor så tveka inte att mejla mig! Är ju själv ung mamma så vet hur svårt det är att hitta jämnåriga föräldra att prata med! Hade inte fyllt 18 när jag blev gravid så min 18-års dag blev ju inte som man tycker en 18-års dag ska vara, men det gör inget för min lilla Ludde är värd det :)
Lycka till nu alla tre!!
Många lycko önskningar /Sara

#15 - - Linn:

stå på dej!

tummen upp för dej!

jag vill oxå ha barn men jag ska vänta tills skolan ä klar å så..

men ändå stå på dej!

#16 - - elin:

åhh jag skulle oxå vilja vara mogen för att få barn precis som du :)

#17 - - elin:

åhh jag skulle oxå vilja vara mogen för att få barn precis som du :)

#18 - - elin:

åhh jag skulle oxå vilja vara mogen för att få barn precis som du :)

#19 - - Camilla:

Håller tummarna för dig & önskar all lycka i världen!

#20 - - ...:

vilken klass går du i?

#21 - - fyfan va du är äcklig:

va e de för cp mage

#22 - - Anna:

du är så otroligt stark och en förbild som knappt går att mäta sig med. jag beundrar dig stor för ditt mod och bitt beslut. Jga kan bara säga att jag är så så så avendsjuk på dig som både har en mogen och ansvarsfull kille och en liten krabat i magen. Jag önskar dig all lycka jag kan ge och fortsätta vänta på min "förändring"

#23 - - Bella:

Jag tycker att du är jätte modig och självsäker som vill behålla wilma. Föddes själv när min mamma var 15 och hon var inte modig nog att behålla mej så jag bor i fosterfamilj. Både du och Andreas är modiga,,kämpa på! Ni kommer inte ångra att ni behöll henne,, Jag önskar er all lycka med wilma!

#24 - - Johanna:

ville bara säga att jag tycker att ni är grymt coola och modiga som du kämpar på. beundrar er verkligen. en bra förebild är vad ni är.
Lycka till med allt sen, det kommer säkert att gå toppen

Upp