vecka 35

Det börjar bli kallare nu och det är till och med frost ute, hoppas bara att snön kommer snart. Skoldagen gick snabbt idag så det var skönt, visserligen hade jag nästan ingenting att göra. Kören imorse var inställd så jag gick upp tidigt alldeles i onödan, men jag och en kompis gick hem till mig och kollade på tv och det slutade med att vi somna till kvart över 9. Jag har iallafall lånat hem lite böcker som jag ska läsa nu under lovet.

Inatt har Wilma varit en snäll flicka och inte alls stört min sömn så mycket, vilket är jätte skönt. Jag hoppas på en sån natt idag igen. Men nu är hon i fullgång, buffrar och har sig.
Det börjar bli riktigt tungt nu och jag verkligen längtar tills hon vill komma ut, jag vill att hon ska komma i mitten av januari och INTE i början på februari. Min mamma gick över tiden med mig i hela två veckor, hoppas verkligen inte att jag behöver göra de.

Jag har nyss fått reda på att en tjej jag brukar prata med precis fött, en liten pojke. Det roliga var att dem hade tagit reda på att det till 70% skulle vara en flicka, men ut kom en liten pojke. Tänk vilken chock man måste få, och tänk om Wilma egentligen inte är en liten flicka utan en pojke. Men helt ärligt så tror jag att Wilma är en Wilma.

Nu har jag varit gravid i 35veckor (34+3)
Vecka 35
Barnet:

Hjärta slår med cirka 120-160 slag i minuten.
Storlek: cirka 44 cm lång och vikt cirka 2200 g.
Mamman:
Du känner dig säkert tung och klumpig. Rent av irriterad. Magen är kanske i vägen och armarna känns lite för korta. Det är svårt att hitta en bra sovställning. Ligger du på rygg trycker fostret på kroppspulsådern och du känner dig svimfärdig. Att sova på ena sidan eller andra är det som återstår. Ett par strategiskt placerade kuddar kan vara en hjälp.

Jag fick lov att kopiera texten ifrån liberos hemsida istället för FL, då deras sida för tillfället inte funkar.
Nu ska jag snart kolla på cityakuten och äta lussebullar.

"You light up my life
You give me hope, to carry on
You light up my days
And fill my nights with song"
Jag älskar dig Andreas <3

Vecka 35 | |
#1 - - em:

gud vad jag skulle känna mig..jag vet inte..som att allt va över..?
jag läste ditt inlägg om när du blev gravid..att din pojkvän först var tveksam..det är klart han var.. nu är han ju låst? ni är ju så unga. ni går miste om livet.. resor, vänner, fester, utbildningar, allt..när ni har fått barn kan ni inte bara känna för att kanske dra ut en kväll eller nåt.. ni är låsta med ett barn:S det verkar som att din pojkvän nu tycker att det ska bli roligt, men förstår han verkligen innebörden? för du verkar ju ha bestämt dig i alla fall..
jaja. jag vet inte. jag vet bara en tjej som fick barn i samma ålder, brukar se henne då och då. tycker så synd omhenne. hon står med sin barnvagn med säckiga kläder och ser jättesliten ut, och står där tillsammans med andra mammor, fast i 30-års åldern..nej..känns så fel..man ser nästan hur hon bara längtar ut..till världen. till livet..

#2 - - Andreas:

Vill kommentera den som kommentera innan mig, nio månader är en lång tid under den tiden hinner man planera så mycket så allt löser sig helt perfekt, vi kommer kunna leva det livet vi vill ingen av oss är några som är ute och festar och dom vännerna som vi står nära dom har varit med och stöttat oss hela tiden så jag fattar inte hur du tänker.
Låt folk göra vad dom vill med sina liv och sköt ditt eget, folk kommer kanske klaga på ditt beslut sen när du är gravid på grund av någon anledning.
Jag tror den där tjejen är jäkligt stolt över sitt barn.
Vill man inte ha det så finns det abort här i Sverige så du behöver inte tycka synd om någon alla gör exakt vad dom vill.
Tonåring eller 40 år avgör inte om du är bra eller dålig förälder det är din vilja här i livet som avgör vad du vill göra !!!

#3 - - em.:

hm, ok, men i den tjejens fall så fick hon reda på att hon var gravid när hon var i 6e månaden, lite svårt att göra abort då?...
och det där med att åldern inte spelar någon roll..det är klart att det gör. man vet helt enkelt bättre när man är äldre, även om man som tonåring tror att man vet bäst..
jag skrev inget för att ni skulle ta illa upp, jag bara undrar hur ni tänker?..
för min del så vågar jag inte ens förlova mig, och jag har haft pojkvän i 3 år nu.
tycker inte man ska binda sig på något sätt när man är så ung..
och ett barn har man ju hela livet, och jag bara undrar hur ni ska försörja er och er dotter osv..
det kommer alltid vara saker som passerar er, som ni säkert missar. även om ni inte ångrar en sekund att ni fick barn, så kommer det finnas stunder då ni undrar "tänk om vi inte hade fått henne.." och vad det skulle ha blivit av er då.
även om ni inte är sånna som är ute i umgängeslivet så mycket, eller förresten, hur kan ni då veta vad ni går miste om? det vet ni ju inte..
ah jag vet inte..det kommer alltid vara saker som tär på en..
hoppas bara att ni håller ihop då.

#4 - - Moie:

OM man skulle tänka så alltid så skulle man ju aldrig uppleva något i livet, ska man tänka "tänk om" hela tiden?! Det är faktiskt deras liv och de gör som de vill med de, och om du har läst länge så ser du att de har planerat mycket och där finns en tanka om vad som kommer hända och vad som kan ske. Förövrigt, ja tror ni blir jätte bra föräldrar :) Lycka till med allt :D

#5 - - Kenza:

Oj, 35 veckaN! det är ju 8,75 månader. nästan 9. nära nu!
lycka till =)

#6 - - Alvas Pappa:

MEN HÖRRU!

VET ni inte säkert att det är en tjej?????

Så har ju jag fattat det?!?!

Förvirrad!

/Alvas pappa

(som fö. är glad för Ung Mammas besök hos oss, tack för snälla ord!!)

#7 - - Maja:

Blir så trött på folk som anser att livet är slut om man skaffar barn. FATTA DETTA: alla VILL inte resa, alla VILL inte festa! Och det där tramset om att man inte kan få en utbildning! Jag pluggar till sjuksköterska, har snart gått ett år, och jättemånga i min klass har små barn (runt ett år) och det går hur bra som helst för dom. Visst, det är säkert jobbigare, men vill man utbilda sig tror jag inte att barn är ett hinder.

#8 - - el:

MEN DOM HAR VÄLL ANDRA SOM HJÄLPER TILL JÄVLA IDIOT. DOM HAR JU VALT DET HÄR, FÖR ATT DOM VILL DET! JA, DOM!!!!!! HAN HAR ÄNDRAT INSTÄLLNING. ABORT ÄR MORD, MAN FÅR TÄNKA PÅ ATT DET OCKSÅ ÄR ETT LIV!

UT OCH SUP MED DEJ BARA DET ÄR VÄLL DET DU GÖR. JAG TYCKER SYND OM DEJ.

#9 - - jeanna:

Em:
Jag blir verkligen upprörd när jag läser det du skriver. Vad gör dej till någon som har rätt att klanka ner på andras val? Vad är det du är så bitter för?

Jag skulle vilja se dej skaffa barn som 30-35-åring och höra vad du tycker om att förändra ett liv, med massor med egentid, som du varit van att ha i hundra år. Det tror jag nämligen är djävligt mycket svårare än att bli förälder när man är 16, och inte vet så mycket annat!

Och när du väl skaffar barn, då tror du alltså att livet är över? Att du aldrig mer kan resa, se världen, gå på en riktigt blöt fest? Vilket tråkigt liv du kommer få! Eller forsätta ha kanske, du verkar inte precis lycklig nu heller...

Nej, bry dej mer om ditt och gå ut och gör allt det där själv, du som föredrar det, istället för att läsa denna så upprörande blogg.
Såna som du gör ju inte precis Emelie och Andreas situation ljusare.

#10 - - Elin:

Tänkte bara flika in, när man än skaffar barn är det alltid saker som paserar. Det kanske är mer när man är ung men dom kanske vill ut o resa när dom är 25. Och då är deras barn så stort att de kan va hos sin mormor o morfar eller ngt två veckor om de skulle vara så. Är itne de bättre än att DÅ ha en liten o vänta till man är typ 30 ?

#11 - - u :):

Vet inte hur gammal du är (kanske inte spelar någon roll) men jag hoppas du verkligen läst igenom inläggen här ovan och fått dig en tankeställare, eller så har du inte det och kanske tillhör den grupp människor som aldrig kommer att förstå. Först och främst så "får man barn man skaffar inte barn". Jag är själv gravid, över 30, har rest och bott i alla världens hörn, jag är färdig utbildad och kan idag tänka, varför blev jag inte gravid tidigare i livet??? Det är det mest underbara som finns. Finare, roligare och mer spännande än alla resor, fester och allt annat som finns?? En dag kanske du också får äran att bli gravid och få barn

#12 - - u :):

Upps! ovanstående inlägg är givetvis ämmat för Em! Länge leve E & A, ni är mina idoler // u :)

#13 - - Steph:

ja hoppas oxå på snö :) inte långt kvar nu, härligt :)

#14 - - Johanna:

Em: Jag förstår verkligen inte hur du ens kan skriva det du gör. Vad är det som säger att livet är slut för att man får barn? Man kan väl resa precis lika mycket tillsammans med barn som utan. Värderar du verkligen fester högre än att bli förälder? Det är ju inte heller en omöjlighet att festa nån helg då och då. För det första är de ju två om att skaffa barn, och dessutom finns förmodligen även mor- och farföräldrar som ofta MER ÄN GÄRNA ställer upp på att sitta barnvakt. Själv tror jag att unga föräldrar är MINST lika bra som föräldrar kring 30.
(På tal om frost, här har vi haft -19 grader idag=P)

#15 - - mandy:

Om man skaffar barn som ung har man ju möjligheten att resa o leva längre med sina barn /barnbarn. Är man gammal när man skaffar barn kanske man inte ens hinner träffa sina barnbarn!

#16 - - Mia:

Andreas: såg att du skrev att det inte spelar roll vare sig man är en 15 eller 40-årig förälder. Jag håller absolut inte med dig om det. Man lär sig av livet, av misstag mm. När erat barn är äldre och kommer med frågor om kanske fester, resor och sånt kommer ju ni inte riktigt kunna besvara dessa frågor? Man lär sig av livet, så enligt mig, är nog en äldre föräldrer mer passande än en ung. Jag har en gammal kompis som fick en liten son, och visst älskar hon honom, men livet går väl inte som en dans på rosor. Det är naivt av er att tro att ni kommer hålla ihop för evigt och ha en familj. Ni är båda unga, och jag tror nog att du Andreas, (som först tvekade när det gällde Wilma?), kommer känna dig instängd och sedan kanske lämna din dotter och flickvän. Kommer ni att studera? Vart ska ni göra av Wilma då ni pluggar om nätterna? Ush, jag tycker det ni gör är hemskt. Kan förstå att det känns kul och pirrigt att få en liten mjuk gosig bebisflicka, men det är så mycket mer. Blöjor, pengakris, sömnlösa nätter, trist liv mm.
Hoppas dock livet går bra för er, och att Wilma inte tar illa vid er livstil.

#17 - - Jasmine:

Ja det händer inte allt för sällan att könet som var till 100% fastställt inte alls stämde :P

#18 - - Tess:

Hepp! Jag är också en ung mamma. I alla andras ögon iallafall. (jag är 25, så jäkla pinfärsk är jag då verkligen inte) :) Jag vill bara säga, att det är helt FEL att tänka att ett barn begränsar, för så är inte fallet. Jag har mött många som tagit med sin lilla knodd på både fjällvandringar och Asienresor. Och det har gått utmärkt. Barnet mår bra så länge föräldrarna mår bra, det är inte svårare än så. Sen är det klart att det underlättar med stöd från omgivningen, det går ju inte att komma ifrån.

Några fördelar med att vara ung mamma:
* Du får längre tid med dina barn
* Du har inte hunnit bli så bekväm än.
* Risken för komplikationer vid graviditet och förlossning minskar AVSEVÄRT.
* Du KAN få barn. Väntar man till över 35 så är det inte lika säkert.
* Risken för att ditt barn ska födas med autism, kromosomavvikelser osv minskar BETYDLIGT.
* Du återhämtar dig fortare efter förlossningen.
* Du har mer ork att engagera dig i och leka med dina barn.
* När barnet blir äldre kommer du fortfarande att vara ung och orka göra de saker du vill göra (du kommer vara 35 när ditt barn är 20, medan mammor som får ungar när de är 35 kommer vara 55 år då ? dvs bara 10 år från pensionen!)
* Du blir väldigt attraktiv på arbetsmarknaden efter du fyllt 30, eftersom du då har redan vuxna barn.
* Du får sannolikt mer tid med dina framtida barnbarn
* Du kommer förmodligen att förstå ditt barn bättre, eftersom du fortfarande har ett någotsånär ungdomligt tanesätt.
* osv...

Lycka till med allt!

#19 - - Anonym:

- Mamma är ingen ålder, de är inställningen !
Grattis till pyret!!Du e stark!!o du kommer fixa det galant!!kramisar

#20 - - Jossan:

Lycka till =) Tror på er.

Upp