ultraljud, vecka 39

Idag har vi varit på ultraljud och sätt lilla Wilma för andra gången, jätte söt. Nu kunde man inte se lika mycket som första gången, eftersom att hon är mycket större än vad hon var då. Hon ligger med huvudet långt ner och är redo att komma ut, fast vi fick aldrig veta om hon var fixerad men jag antar det. Vi fick se hennes ansiktet och hon är världens sötaste, riktiga tjockiskinder. Barnmorskan mätte hennes huvud, lårben och buk, allt såg jätte bra ut. Hon ligger lite under normal kurvan på -5,6%, vilket inte är så jätte mycket. Vi fick reda på att hon väger cirka 3082 gram just nu, och förväntas att väga 3200 gram vid födsel. Så jätte stor är hon trots allt inte, men det är ju inte säkert att det där stämmer. Vi fick en ny tid för ultraljud den 29 januari, men barnmorskan hoppades på att jag fött då och det gör jag också. Man kunde inte se könet eftersom att hon hade benen framför och låg i ett framstupat läge. Barnmorskan sa att hon låg i en jätte bra födelseställning, så hon kan komma när som helst.

Jag är i vecka 39 nu och har bara 12 dagar kvar till beräknad födsel. Helt sjukt!

Kroppen: Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Imorgon tror jag nog att jag ska hem till Andreas, måste ju prov sova i det nya rummet. Jag kanske kan ta lite bilder då och visa hur det ser ut. Nu ska jag ta mig ett bad.

Vecka 39 | |
#1 - - namnlös:

Har föjlt din blogg sen första början! :) är glad för din skull och längtar jättemycket på att få se en bild på en liten wilma snart.. :) Lycka till!

#2 - - Emelie:

jag lovar att lägga ut bild på henne sen:)

#3 - - Anonym:

hur lång tid kommer det ta innan du skriver nått i bloggen när Wilma kommit?

#4 - - Anonym:

vad gör barnmorskan när man är där?

#5 - - Nina:

Lycka till! :D Är jätte glad för er skull!

#6 - - mira:

Du måste fortsätta blogga efter Wilma fötts! :D

#7 - - Anonym:

Längtar tills Wilma kommer, hoppas verkligen du fortsätter att blogga när Wilma födds, gillar verkligen din blogg.

#8 - - madelene:

lycka till gumman! tycker att du är jättestark som stod på dig och behöll barnet, fast dina och andreas föräldrar försökte att få dig att ändra dig, men hoppas att allt går bra, vilket jag även tror att det kommer göra:)

#9 - - Ehlin:

1000 LYCKA TILL :D hoppas allt går bra !!!!

#10 - - Sofia:

Snart kommer Wilma. Har följt din blogg ganska länge nu och tycker att det är spännande att följa den. Lycka till med allt:)

#11 - - Emelie:

jag vill bara säga lycka till emelie! jag är övertygad om att allt kommer att gå bra!
jag håller tummarna och hoppas att du bloggar när förlossningen är över och du är hemma igen. det ska bli spännande att följa dig och andreas och wilma.

en gång till, lycka till!
/emelie
/emelie

#12 - - Sandra:

awh, jag har läst din blogg ganska mycket nu ^^
men lycka till med henne och att födseln går bra ;)
fortsätt att blogga efter också :D

LYCKA TILL ÄNNU EN GÅNG!

#13 - - petra:

lycka till.. det är verkliegn intressant att läsa din blogg, hoppas att du fortsätter sen :)

#14 - - Anonym:

oh herregud, 15 och mamma?!

#15 - - Alvas Pappas Blogg - alvaplutten.blogspot.com:

G
R
A
T
T
I
S ! ! !

Verkar alltså inte vara några problem med tillväxten, vad skönt!!

Om jag inte minns fel sa dom på vårt sista UL (också ganska sent) att Alva skulle bli 3,6 MEN hon kom ut som 4,3 kg... Så Wilma kan nog bli lite till.

Å andra sidan!! Det är nog inte fel att ligga runt 3 kg när dom kommer ut. Ju större desto svårare.

Kort tid kvar, spännande!

#16 - - Anonym:

magbild?
är det någon mer än jag som är jättesugen på att se hur emelie's mage ser ut nu?

emelie; jag tycker det är jättestarkt gjort av dig, som stod på dig och behöll din lilla wilma. föräldrarna var emot, men du hade bestämt dig, och det är bra. man ska inte tveka att fatta egna beslut. nu hoppas jag att allting går bra i födseln, och att du och wilma, (och självklart andreas) får ett jättebra liv tillsammans! lycka till, igen

#17 - - H:

Du och Andreas är otroligt modiga, och det har varit och är jättespännande att läsa din blogg.
Längtar också efter att få se lilla Wilma! :)
Jag förstår om du inte kan skriva blogg lika ofta nu när Wilma snart kommer, du kommer ju få fullt upp, men när hon sover, eller kanske bara någon gång sådär, kanske du kunde skriva något?
Det vore jättekul att få fortsätta följa livet efter födseln ett litet tag i alla fall.. :)

massa kramar och lycka till!

#18 - - Anonym:

hur kan du veta att den är jättesöt du ser ju inte hennes utseende . dumb ass

#19 - - m:

mammor och pappor tycker att deras bebisar är jättesöta när dom bara lever och rör sig, när man ser att dom andas och hur små dom är, man behöver inte se ansiktet på sitt barn för att tycka att det är sött förstår du väll. Föresten så kan man se ganska mycket på ett ultraljud.

#20 - - helena:

ååh, snart är hon här!
lycka till, den kommer gå fiint!
´:)

#21 - - Julia:

LYCKA TILL MED ALLT :D

#22 - - jenny:

Lägg in en helkroppsbild på dig, andreas och din mage! :)

#23 - - kajsa:

åhh jag LÄNGTAR nu!!!
tänker på er

#24 - - MICHIS:

lägg jättegärna ut bilder på erat nya rum :D

#25 - - Tesan:

Gud vad spännande, till och med vi läsare är spända inför födseln. Lycka till!!!

#26 - - Josefine:

Hej emelie!
Jag beundrar verkligen dig och andreas.Båda ni verkar vara så otroligt starka!Jag hoppas att det går bra på förlossningen.Jag säger bara lycka till!Så roligt att ni har varandra och alla andras stöd:)I'm happy for you!You go girl!

#27 - - moa:

snaaaaaart gäller det! nu har du ju bloggat regelbundet, denna dagen din blogg tystnat ska jag säga GRATTIS!

#28 - - Anonym:

Längtar tills den dagen då du skriver ett inlägg- säkert kort men innehållsrikt något i den stilen "Nu är hon här, det är ofattbart" då kan jag lova att jag fäller ner några tårar så fort det kommer ett inlägg om henne!:)lycka till.

#29 - - Ebba:

Grattis! Är verkligen glad för din skull, du verkar verkligen vara väldigt mogen för din ålder, du kommer säkert bli en jättebra mamma! Glöm inte att blogga sen bara när Wilma har kommit! Tänk, om två veckor har du ett litet barn (: Lycka till!

#30 - - Anonym:

jag blir nästan lite nervös när du inte skrivit på ett tag.. haha, klickar mig typ in på din blogg flera gånger per dag för att kolla om du skrivit något. nu har du ju inte skrivit på ett tag o då börjat jag typ tänka "tänk om är och föder nu" osvosv. HOPPAS DET GÅR BRA:) hih

#31 - - Zupermamman:

Lycka till! Snart kommer ett underbart litet liv även till din familj! Håller tummarna att du slipper att vänta länge till.
/Petra

#32 - - Madde:

Lycka till nu tjejen och hoppas att allt går bra för er! Jag önskar att jag hade varit lika modig som dig. Jag gjorde abort (är 20 år) och tro mig, jag önskar att jag inte hade gjort det. Jag kände att jag måste göra klart min utbildning och snart är jag klar och då... :)

#33 - - SSS:

Blir så fruktansvärt arg när jag läser din blogg. Vart är vägen på väg? Du och din pojkvän måste vara världens största egoister, "Åh va sött med ett litet barn". Kan man inte ens ta det LILLA ansvaret att skydda sig vid samlag, Hur f*an ska man klara av att ta det stora ansvaret att ta hand om ett barn?! Jag har en lillasyster som är 15 år, både hon och DU är bara barn själva.Du skriver nångång att ni tackar nej till bidrag för att ni vill klara er själva. Jaha? Vart ska ni bo? jo hos pappans föräldrar, det kallar jag inte att klara er själva. Man klarar sig knappt själv på ett BARNBIDRAG, vem ska betala allt? Tycker synd om både dig, Andreas och framför allt erat barn. Ni vet ingenting om livet..När man är femton tror man att man är vuxen, men du vet INGENTING...Och tro mig, JAG VET! Vart ska du bo när det tar slut mellan dig och Andreas? När man är femton vet man inget om vuxenlivet och förhållanden..Enligt mig har ni absolut INGET att försvara er med..Ni är småbarn båda två i mina öron,framför allt när ni har valt att skaffa barn. En 5åring förstår bättre en er! Stackars barn, och stackars ditt barn!!..

#34 - - SSS:

ps. du förstör ditt barns liv och framtid, men framför allt DIN egen..

#35 - - Anonym:

tjenare.
gud vilket fint barn du har.
jag skulle oxå fårr barn fast nu mars. men blev tvingad till en abort. sörjer det fortfarande. men tänkte bara säga att jag tror på dig. jag vet att du kommer klara av det. och allt tjat om att du ska finnas där förälltid kan visst vara sant och vissa dagar kan vara jobbiga men. Tack för att du visar världen att unga kan också vara bra mammor.
=D.

#36 - - cecilia:

jag blir glad när jag läser din blogg, du har verkligen styrkan som krävs i livet känns det som.
keep it up! hälsa andreas och wilma

Upp