En del av mig 2

Många av er läsare har skrivit och sagt att ni vill veta mer om mig, hur jag var som person innan jag fick Wilma.
Egentligen är jag samma person som innan, bara att jag är mamma helt enkelt. Som jag skrivit tidigare så har jag alltid varit en väldigt lugn och blyg person, aldrig varit till besvär. Många upplever mig som en väldigt lätt person men endå svår, då jag har svårt för att öppna mig och berätta hur jag känner och vill ha saker och ting. Hänger oftas på saker som jag kanske egentligen inte vill/tycker. Som sagt, jag har alltid varit ett "problemfritt" barn, om man nu kan kalla det så. Mitt problem är väll egentligen att jag måste stå på mig mer och inte bry mig om vad andra tycker, våga helt enkelt.

Jag har aldrig varit den som varit ute och festat och supit sig full direkt man fått chansen. Helt ärligt så tycker jag att det är otroligt töntigt och omoget när man ser fjortonåringar ute på gatan som är helt packade, och inte själva vet vad man håller på med. Varför kan man inte ha kul i måttlig mängd? Jaja, nog om det nu. Istället så föredrar jag hemma kvällar med familjen eller varför inte en tjejmiddag. Mina kompisar som känt mig länge vet hur jag fungerar som person och vet därför också vart mina gränser går, det är väldigt skönt. Träffar jag nya människor som jag helt enkelt inte känner mig bekväm i så drar jag mig undan. Det är inte för att jag inte gillar personen eller vill vara otrevlig, utan för att jag känner mig osäker med mig själv. För mig kan det här vara jättejobbigt och jag själv har mått väldigt dåligt över det, men jag måste lära mig att acceptera att det är så jag är som person. Och det är nog bara jag som kan ändra på mig. Jag är en väldigt omtänksam person (om jag får säga det själv) och låter oftas andra människor gå före mig själv, många gånger får jag höra att jag är alldeles för snäll. Ibland skulle jag behöva strunta i allt och alla och bara bry mig om mig själv istället, men jag kan inte, det känns inte rätt för mig. Jag vill att alla ska ha det bra men glömmer istället bort mig själv. Det blir oftas så att jag tar på mig för mycket ansvar och har svårt att säga nej, jag är rädd för att säga nej och tror att personen ska tycka illa om mig för det. Så ska det absolut inte vara och jag vet att det är OK att säga nej då man inte känner för något, men det blir aldrig så att jag gör det.

Att jag tog ett så stort steg i livet och valde att bli mamma i väldigt ung ålder kom som en chock för de flesta. Ingen kunde någonsin tro att jag Emelie, en av de lugnaste personerna som finns skulle välja ett sånt val. Många vart oroliga över hur just jag skulle klara av det och innerst inne vart jag väldigt arg över det. Det var som att jag inte fick skaffa barn för att jag var den person jag var. Sjävklart så sa jag ingenting. Som tur var så ändrades allt snabbt och många började tro på mig, de såg att det här mådde jag bra av, jag var lite som en ny person. Jag sken som en sol vissa dagar, aldrig hade jag mått så här bra. I skolan kämpade jag på så gott jag kunde men gjorde kanske endå inte mitt allra bästa vissa gånger. Nu när jag börjar till igen till våren känns allt mycket bättre, ingen vet hur jag har varit som person och kan heller inte "döma" mig för den "blyge som inte kan". Det var så jag kände vissa gånger när jag gick i grundskolan, att lärarna redan visste hur jag var och därför inte förväntade sig speciellt mycket av mig. Jag dömer ingen av mina föredetta lärare, för det var mitt eget fel, jag kunde ha visat att jag kunde. För jag kan, det är bara det igen, att jag inte vågade.

Nu när Wilma finns mår jag också som bäst, men jag kan även må väldigt dåligt vissa dagar. Som ni förstår så skriver jag inte ner allt som händer här på bloggen, vissa saker käns allt för privat. Jag vill skriva om Wilma, om hur stolt jag är över henne, hon är mitt allt. Hon har fått mig att våga lita bättre på mig själv, även fast jag fortfarande har en bra bit kvar. Min ängel, min prinsessa, min sötnos, min älskling, mitt allt! Det är vad hon är. Hon har fått mig att orka med mig själv dem stunder då allt känns som värst. Jag blundar oftas för allt skit som händer, tänker oftas att allt ordnar sig. Tillslut när man lagrat på sig för mycket orkar man inte mer, man bryter ihop och allt känns så värdelöst. Det är då hon hjälper mig. Bara att se henne vara lycklig och skratta kan få mig att börja gråta av lycka, att bara veta att hon är min, ingen annans!

Jag hoppas att ni har fått en lite bättre bild av mig och att ni kan förstå att jag inte kan skriva allt här i bloggen, även fast jag gärna skulle vilja det. Ni är underbara och jag kan säga att ni läsare har fått mig att få ett lite bättre självförtroende, det ska ni ha ett stort tack för. Godnatt på er!

Ingen är perfekt!

Vem är jag? | |
#1 - - Anonym:

Umgås du nått med dina gamla kompisar? Dom du hade innan du blev mamma.

#2 - - therese:

jag tycker det var ärligt och bra skrivet utav dig! man skall inte gå ut med för mycket fakta om sig själv, lite saker måste man få ha privat och hemliga och vem vet vilka som läser detta, om du skriver ner allt för ärliga och exakt vad du tänker och tycker så kan du ju i framtiden när du söker jobb få någon som arbetsledare som läst din blogg och ogillar den och därför bli nekad jobb,nu kanske jag överdrev lite men så kan det ju mycket väl bli,man kan aldrig vara nog försiktigt!
folk tjatar ju på dig att du skall visa kort på dig och skriva mer ärligt om att allt inte är frid och fröjd med barn utan även jobbigt vissa perioder men det är ju din blogg och du skriver vad du tycker passar dig och det är ju inte så kul för dig att skriva ner allt jobbigt och sånt wilma krånglar med och när hon haft skrikmarathon eller vägrat göra vissa saker utan du verkar mer vilja lyfta fram allt duktigt och hur mys det är med wilma,för det är ju så du ser det! :) och alla andra med föräldrar,allt det mysigaste och fina bebisen gör suddar ju ut det jobbiga så tycker iaf jag :) och vill du inte lägga ut kort på dig själv på bloggen så är det upp till dig såklart, ingen annan skall bestämma vad du skall göra! om folk tjatar så får man ju ännu mindre lust att göra det så känner iaf jag!
är lik dig på vissa sätt,de med skolan och de känns som om alla redan dömt en för att man är blyg och inte vågar ta för sig. jag har dock inte svårt för att säga ifrån, men om folk vill jag skall göra saker åt dem eller dylikt så ger jag med mig direkt,jag tar på mig aldeles för mkt ansvar än vad egentligen orkar med och det gör mig rätt bitter och jag är så äckligt dålig på att verkligen inse att vissa personer enbart utnyttjar en och kör med en.
ammar du fortfarande? :) eller hur går de med det? för du skulle väl sluta? :/ eller.. jag minns inte riktigt. hihi.

#3 - - Jessica:

Jätte bra skrivet.. Wilma är så söt, jag älskar att titta på alla bilder på henne.

#4 - - Evelin:

Jag tror ni har det jätte bra i eran lilla familj. Du och Andreas värkar vara så bra föreldrar åt Wilma.

#5 - - Caroline:

Att våga öppna sig som du gör är inte många som skulle klara av. Du kan skriva om dina brister och det du är bra på! Det är otroligt moget gjort. Det viktigaste är att du är lycklig. Då gör du andra lyckliga. Wilma är ju en superglad liten prinsessa, vilket hon garanterat har ärvt av sin mamma. Din kärlek speglar av sig på henne. Hon känner av den, vilket resulterar i trygghet. Du är det bästa för henne.
Keep up the good work!
Du är unik.

#6 - - Jenny:

Känner igen mig mycket i dig på något sätt...i allt om att du tycker fjortonåringar som super sig jättefulla är töntiga (eller vad man nu ska säga), trivs också med att sitta hemma med kompisar eller familj..
När jag var mindre kommer jag ihåg att jag i alla utvecklingssamtal fick höra att jag kunde mycket men måste våga och ta för mig mer..
Efter ett tag kändes det som att lärarna bestämt sig för att det var sådan jag var som person, vilket var jobbigt. Har väl en liten bit kvar men det är mycket bättre nu :)
Du gör ett så bra jobb och bloggen är underbar att läsa. Lycka till ^^

#7 - - rosflickan:

Det dar kandes som om jag hade skrivit det, forutom delen med att ha barn... som jag har sagt tidigare, du ar den enda som kan leva ditt liv och du ska gora det som gor dig lycklig (aven om det inte alltid ar sa latt). Lycka till!

#8 - - Emelie:

***
anonym: Ja jag umgås med mina kompisar som jag hade innan jag fick Wilma.

#9 - - Johanna:

Du verkar vara en otroligt stark person, och jag beundrar dig för att du har valt en annorlunda väg i livet och för att du har klarat av all den kritik som det har medfört!
Skit i vad folk säger, och stå på dig tjejen! :)

#10 - - Ida:

Otroligt fint skrivet! Jag avundas dig väldigt mycket. Du verkar vara en otroligt stark människa! Du beskriver dig själv och ditt liv otroligt bra och du ska ha beröm för att du våga öppna dig så!

#11 - - sanna:

Riktigt bra skrivet!

#12 - - Denise:

Gud va duktig du är på att skriva om dig själv, tjejen! Keep up the good work!
Och du ... nu när du börjar på gymnasiet kan du bli precis vem du vill - för nästan ingen vet vem du är och vet inte om ditt förflutna ! Stå på dig hela vägen och framförallt ta för dig av livet!..
Bamse Kram ^^

#13 - - Isabella:

Det var ett fint och ärligt inlägg! Du är stark som kan skriva om dig själv såhär! Wilma kan inte få en bättre Mamma. Och Andreas har jätte tur som har en sån bra flickvän som du!
Kämpa på!
Krama

#14 - - Isabellas pappa:

Jag tycker du är grym;) Jag önskar att jag hade haft så bra koll på läget när jag var i din ålder;)

#15 - - Josefine:

Vad intressant det var! Kan du inte ta en bild på både dig och Wilma tillsammans? Skulle vara jätteroligt att se lite kort på dig också och inte bara på Wilma!

#16 - - S.a:

Du skriver väldigt bra, så förstående och gripande. Det är inte många som kan få en text så intressant som du, du fångar oss alla med storm! Dina texter värmer alltid lika mycket, du är helt enkelt en mycket bra skrivare, det ska du ta vara på :)

#17 - - Micha:

Det här var verkligen rörande att läsa. Jag tycker det r starkt av dig det du skriver. Det här visar att du visst kan öppna dig, men kanske inte lika lätt "på riktigt" och i tal, utan nu istället i skrift. Du är väldigt blyg, det märkte jag också då jag träffade dig, men ibland kan det också vara positivt att inte vara den där som syns mest och hörs mest. Du är bra som du är, kom ihåg det! Och du har dessutom världens sötaste dotter!

#18 - - Sussie:

Fint skrivet, verkligen

#19 - - sandra:

jag känner igen mig i det du skriver. när jag var liten var jag väldigt blyg, och det följde mig enda upp i 13årsåldern. jag flyttade till min pappa som bor en bra bit ifrån min mamma. hittade tillbaks till mina vänner jag har här hos min pappa (eftersom jag är född i norrland men flyttade till gävle när jag var 9 och bodde där tills jag var 13). när jag flyttade hit igen visste ingen hur jag varit förut, så jag insåg att jag hade min chans att påverka mitt beteende, bli mer öppen osv.
och det funkade, jag lärde mig säga nej och också att säga vad jag tyckte och tänkte. det är riktigt skönt att bara komma till ett nytt ställe med nya människor och ingen vet hur man varit innan. så då äre bara att börja om:) du är så duktig du emelie! kan inte fatta att du och jag är lika gamla:) PUSS

#20 - - Sandra:

När du berättar låter det som om du pratar om mig förutom att jag inte är någon mamma. Speciellt det där med att man tar på sig för mycket ansvar och sen klarar man inte av det och inte kan säga nej osv.
Bra skrivet.

#21 - - Anonym:

du är otroligt bra på att formulera dig och du gör ett toppen jobb med wilma!

#22 - - lisa:

jag var precis som du skriver när jag var i din ålder. förutom att jag inte var nån mamma då. min blyghet blev mycket bättre när jag slutade skolan och fick börja jobba. som du skrev så kan man liksom börja om när man får träffa nya människor. det är inget som vet nåt om en och kan döma ut en innan man ens har fått försökt göra ett gott intryck. har också upplevt att lärare redan innan jag har fått visa vad jag kan har bestämt sig för vad jag kan. det tycker jag är lite fel faktiskt. stå på dig emelie! du verkar väldigt mogen för din ålder och gör ett toppenjobb med wilma!

#23 - - C:

Hej!
Du är så duktig på att skriva och jag slutar aldrig att förundras över hur mogen du är som person. Jag tycker att du gör helt rätt i att inte bli allt för personlig och skriva ner allt som händer på bloggen. Skriv om Wilma och det du tycker är rimligt att skriva och dela med dig med andra. För mycket information kan komma till din nackdel i framtiden/eller nu. När det gäller bilder, jag har sett att folk tjatar om familjebild. Det ska du bestämma själv! Jag fick min son när jag var 21 år, det är ganska ungt det med. Jag har aldrig ångrat mig, inte för en sekund. Men jag vet hur folk kan tänka om mig ibland och mitt val. Precis som om dom tänker: oj vad mycket hon går miste om som fick barn så tidigt. Men jag struntar väl i dom. Att få ha ett barn i sin mage och känna den, är en gåva inte alla kan få. Och att sen få ta hand om och att få älska, finns inga ord som beskriver hur det är att vara mamma. Sedan finns det ju stunder som är svåra, gråt, mat, trötthet, blöja o s v. Men vem har sagt att allt ska vara en dans på röda rosor? Plus att sånt hör ju till. Jag tycker att du är FANTASTISK!!!

#24 - - sandra:

jag blev helt rörd av det stycket du skrev om Wilma.
Hon är otroligt söt. Du är modig som vågade bli Mamma så tidigt det beundrar jag dig för.
Många gör ju abort för dom är så osäkra på hur dom ska klara sig men du är verkar vara en jätte bra tjej ochstå på stadig fot :)

#25 - - C:

du är en himla söt tjej emelie och du har gjort det jag aldrig skulle våga. Sätta sig emot sin familj och även pappan till barnet eftersom det jag förstått så var inte Andreas så lycklig över att ni skulle ha barn till en början. Jag skulle aldrig kunnat göra de själv men jag vet ju inte heller hur man känner sig i den sitationen.
Jag är 15år nu och jag skulle inte klara att bli mamma. Visst älskar jag barn och jag är nog tillräckligt mogen både fysiskt och psykist. Men jag måste ha en bra pappa till mina barn och än har jag inte hittat honom,
Att du orkar med alla jävla kommentarer som även jag vart med och delat ut är helt otroligt. Måste de om ursäkt för de jag sagt förr och att det var otroligt lågt! jag känner inte dig och ska inte klanka ner på någon bara för att hon är tuffare än mig. Grattis till wilma och hoppas att allt fortsätter att vara bra. Lycka till med skolan. Och bry dig inte om vad folk säger vare sig det är om dig eller Wilma ni är lika söta och vackra! Att Wilma e knubbig e bara underbart gulligt!
Ha en trevlig kväll Emelie och Wilma.
Kram

#26 - - malin:

Fint skrivet, men det känns som du skriver om mig fast jag inte är nån mamma!
Du MÅSTE spara din hela blogg i papper och sen ge den till Wilma när hon blir stor, absolut!
Jag vet att du inte vill lägga upp bilder på dig, men kan du inte lägga upp bilder på dig när du var liten då blir det roligt att jämföra dig och Wilma? :)

Kramar du e bäst.

#27 - - Malin:

Man kan inte tro att du är 16 år tjejen men det märks att du är en mamma :)

#28 - - Amanda:

Kan egentligen inte skriva något mera än vad alla andra redan har skrivit. Du är modig,stark o jag vete gudarna allt. O det är många som känner igen sig, även jag. Man kommer inte riktigt fram när man fått en "stämpel". Det går inte. Har alltid varit tyst kollat vad de andra har gjort, hur dem har gjort det och sen härmat. Inte riktigt härmat men det blir så. Sen det du skriver om 14åringar som super sig fulla är också patetiskt. Har en del utav mina kompisar som super rätt ofta o en del har även testat knark. Jag förstår inte riktigt vad grejen är? Vad är grejen att vara full? Jag vet inte om folk tycker jag är mesig i klassen för att jag aldrig varit full? Om jag dricker är det inte för att bli full, bara för att dte är gott. Du är stark, fortsätt att vara det. Stå på dig, du verkar vara en helt underbar mamma:)

//A

#29 - - Mikaéla:

Riktigt modigt av dig att du vågade stå på dig i beslutet att behålla Wilma :D

#30 - - paula, 16 år:

känner igen mig precis i den där blygheten du beskriver, det är så sjukt jobbigt! jag jobbar med det varje dag, och har kommit en bit på vägen faktiskt. Modigt att du vågar öppna dig så mycket här, och skönt för mig och många att känna att man inte är ensam.

#31 - - Anette:

Vilken underbar mamma Wilma har och även pappa inte att förglömma. Jätte bra skrivet. Kramar till hela din familj. Kram Anette

#32 - - Emma:

tack, ha det bra du med !

men du .. bor du i älvsjö eftersom du var på älvsjö mässan?

puss

#33 - - Amanda:

Vad fint skrivet :) Jag känner igen jättemycket i det du skriver, jag är också blyg och har svårt för att säga ifrån och uttrycka mina åsikter för främmande människor. Jag önskar också att jag kunde ta för mig mer och vara samma person som jag är med mina vänner och familj som med främlingar. Jag förstår dig i allt du skriver, man blir som inlåst i ett fack som "den blyge" och det är så svårt att ta sig ur det speciellt när man kanske inte har världens bästa självförtroende. Jag tyckte det var så irriterande i skolan då varje lärare ständig kommenterade att jag måste prata mer, räcka upp handen mer, vara mer delaktig och bla bla. Man ville bara säga åt dom att hålla käften men det hade jag aldrig vågat haha. Det känns som att så få förstår hur jobbigt det är att vara blyg, som om dom tror att man har valt det själv när man inte vill nåt annat än att ändra på det. Jag tycker det är så starkt av dig att skriva om det här, själv har jag alltid skämts av nån anledning över hur jag är och låtsats som om jag inte bryr mig.

#34 - - D.:

väldigt fint skrivet, är helt målös. vet inte vad jag ska säga, känns som andra har redan skrivit allt. Du är sjukt modig, stark, väldigt mogen och en underbar mamma åt Wilma. Stå på dig, och fortsätt så som du har börjat. Väldigt intressant text, kul att veta mer om dig. jag önskar dig all lycka i framtiden och jag hoppas att du och Andreas har det bra tillsammans. Massor av kramar till din sjukt söta dotter, Wilma. KRAM

#35 - - matilda:

Jätte bra inlägg!!!

#36 - - Anonym:

bra skrivet!
men kan du inte lägga upp en bild på dej själv? :)

#37 - - frida:

ååh shit :) jag hittade dig alldelens nyss här på bloggen. du är verkligen mogen för din ålder måste jag säga. jag har haft en massa fördomar mot unga mammor förut,men nu när jag själv är gravid (fast jag är iofs inte lika ung som du var när du fick ditt barn) så märker jag bara på folk hur dom reagerar. jag är 19år, men trots det så anses jag "liten" för att få barn. det skulle vara jätte kul att få skriva lite mer med dig. du kan ju höra av dig till mig på min blogg om du vill. ha det toppen bruden, du är great!!! kramar!

#38 - - karin:

jag hittade din blogg igår, jag är 16 år och för några år sen så längtade jag mest av allt att bli mamma, det har lagt sig lite nu. Men om jag skulle bli gravid skulle jag absolut behålla det, för mig skulle abort vara att jag mördar mitt barn, men jag förstår folk som gör abort, de e inte det. men jag skulle iaf inte kunna göra det.

Och de här hur du beskriver dig sj, jag känner
läskigt nog igen mig jättemkt. Och Wilma är det vackraste tjej namnet jag vet, och ja, hon är mkt vacker din lilla flicka :)

Ha det så bra och jag kommer definitivt fortsätta följa er blogg :) Kram Karin

#39 - - Ronja:

Det var verkligen jätte fint skrivet utav dig. Att du vågar vara såpass ärlig om dig själv för oss andra. Jag ska själv bli mamma, är gravid i v.10 och blir snart 19. Jag har läst din blogg sedan första stund och att se hur du kan vara så stark som person får mig att tro att jag verkligen kan klara detta med. Om det du skrev om dig själv så kan jag nog säga att jag känner igen mig lite, fast ändå inte.

Du är verkligen som en förebild för mig. Du är en underbar mamma och verkar vara en underbar person även när du inte är mamma. Brukar inte komentera dina inlägg, förrutom när Wilma föddes och nu :)

Så jag hoppas att du kanske vill ge mig lite tips, om graviditeten och mammarollen och allt :D
Ser verkligen upp till dig! Många kramar

#40 - - Ida:

Jag kom in på din blogg förut av " misstag", och jag har nu insett att du är helt otrolig tjejen!
Shit jag diggar dig, och wilma är nog en av dom sötaste ungar jag sett :)
Stå på dig, för du är unik :)

#41 - - Eva:

Jag är också en 21-årig blivande mamma som instämmer i alla föregående kommentarer! Du är grym tjejen!

#42 - - SANDRA:

Glöm nu inte att rösta på tävlingen på min blogg ;)

Kram Sandra

#43 - - Sara:

Bra skrivet :D

Ha en bra kväll :D

#44 - - Viola:

Helt rätt, man ska inte lämna ut sig för mycket på internet, man vet ju aldrig vart informationen tar vägen...
Men det lilla man vet om dig nu, var väldigt intressant att läsa:)Du är en duktigt skribent!

#45 - - M:

http://ungmammamatilda.blogg.se/

#46 - - Malin:

Jätte bra skrivet :) känner igen mig det där med att dra sig undan, jag gör det många gånger utan att jag ens märker det själv. Men jag kom på att för mig beror det ofta på att jag känner mig trängd, nästan kvävd om någon kommer för nära, det är såklart inte bokstavligt talat. T.ex om någon ringer för ofta eller vill vara med mig hela tiden, det kan verkligen kännas jätte jobbigt.. Det kanske beror på att jag inte känner mig själv så bra? eller för att jag har svårt att berätta vad jag tycker och känner till någon annan? men men, det är nog bara att acceptera att det är sådan jag är och göra det bästa utav det, precis som du skrev. Ville egentligen bara säga att du är en jätte duktig mamma som orkar med allting och att din dotter är jätte gullig :) Ha det bra!

#47 - - sandra:

vackert skrivet om dig och ditt barn, märks att du håller henne kär!
fint att läsa!

#48 - - Nathalie:

Fint skrivet :)
Känner igen mig en hel del i texten ..

#49 - - Nina:

You go girl!! Du imponerar på mig. Fortsätt kämpa"

#50 - - denise:

Riktigt fint skrivet! Jag är som du beskriver också väldigt blyg, men när jag börjar lita på en människa kan jag öppna mig lite för mycket.

#51 - - Sissel:

Precis så har jag alltid trott att du är också.. Jag är precis likadan. Du är nog en jättefin människa! :)

#52 - - Eva:

du skriver verkligen väldigt vuxet och bra :) jag gillar din blogg.

#53 - - Lina:

Ett ord: Wow

#54 - - Daniela:

Du är verkligen en ispirationskälla, någon för alla att se upp till. Fortsätt så!

#55 - - Frida:

har en liten fundering, när kommer du med i amelia tidningen? vilket nr? skriv det i bloggen, så jag kommer ihåg? :-) vill inte missa det!

#56 - - Sara:

känner igen mig i det du skriver, jag öppnar mig inte för andra männsikor förens jag känner mig riktigt trygg. jag tycker att det är jobbigt, är så avensjuk på dom som kan öppna sig och prata med vem som helst.

Du är så stark Emelie, och du är en sådan bra Mamma, det märker man verkligen när man läser din blogg, du gör alltid det bästa för Wilma! Jag ser upp till dig Emelie, fast du är yngre än mig så ser jag verkligen upp till dig. Du verkar vara en underbar person, en sån person som jag skulle vilja ha som vän!

kram !

#57 - - Jessica:

Jättebra skrivet Emelie! Jag läser din blogg varje dag fast detta är nog första gången jag kommenterar. Jag känner igen mig så mycket i det du skrev nyss. Jag är blyg själv och får oftast höra av andra att jag är "för snäll". Och allt det andra du skrev om kände jag med igen mig i. Jag ville också skriva att du verkar vara en jättebra mamma, det tycker nog de allra flesta som läser din blogg. Wilma är dessutom jättesöt. Jag är jättedålig på att kommentera, men nu fick jag detta skrivet iallfall :) Hade så bra! Kram!

#58 - - Anonym:

jag kan tycka det är lite skumt när du skriver, som i det här inlägget, "jag har aldrig varit den som varit ute och festat och supit sig full direkt man fått chansen"
Jag menar inte att det är något fel i sej att INTE dricka. Men hur mycket skulle du ha hunnit festa ändå om du nu gjort det? :S Du är 16 och fick Wilma när du var 15. Alltså var du 14 bast när du blev gravid.
Det är alltså bättre att bli gravid vid den åldern än att vara ute och supa?

#59 - - kochana:

Du är ärlig och jag tycker som jag tidigare skrivit att du gör ett väldigt bra jobb med wilma, ibland måste man kämpa lite för att nå till någonting bra. Att välja att ta bort sitt barn av egoistiska skäl är något som är oerhört vanligt i detta land, men du är en av få som faktiskt tänkte på ditt barn när du blev gravid. Mycket starkt gjort, trots samhällets påtryckningar.

#60 - - Emelie:

Du vågar mer än dom flesta i och med att du vågade bli mamma vid 15 års ålder och trotsa alla fördommar om unga föräldrar!

#61 - - lovisan:

Jätte fint inlägg:) kul att få veta lite om dig. Men wilma är väl inte bara bara din, hon är väl Andreas lika mkt?:)
Ha en bra dag! ps kul när du lägger uppo söta bilder på wilma:D

#62 - - Sandra:

Vad duktig du är på att skriva om dig själv, krävs mycket mod till ett sånt inlägg =)

#63 - - sanna:

Ååååå :'-D
Gud så fint skrivet, och jag är säker på att du är en SUPERBRA mamma! Du verkar så mogen och "vuxen" för din ålder. Man blir jätterörd av det du skrev. :')
Jättefint, verkligen!!!

#64 - - michelle:

jättefint skrivet. Jag fattar inte hur du som är så ung klarar av alla blickar på stan osv. Du är nog en av dom bästa mammorna ett barn kan få. Jag skulle aldrig klara av att få barn ännu (jag är 15) men med tiden så kan jag väl tänka mej ett barn eller 2 :D ha det bra!

#65 - - Jessica (19):

Du är en duktig ung kvinna

#66 - - Catrin:

En förbannat bra blogg!! Och en förbannat söt dotter!:D Hur gammal är hon?

#67 - - Carola:

Blev rörd när jag läste det där. Du skriver så bra, stå på dig så övervinner du allt! :)

#68 - - Mimmi:

Du är beundransvärd helt enkelt :)

#69 - - Emelie:

Du är verkligen så himla bra! Kan inte sluta läsa din blogg, jag vill inte heller. Den är as bra! Du är en unik människa. Och Wilma är super fin. Alla ni tre är så söta! Ta hand om er :)
Kram Emelie

#70 - - sofie:

jag beundrar dig som tonårsmamma. det är inget dåligt jobb :) jag tänkte bara fråga dig om ni hadeplanerat wilma eller om du råkade bli gravid och sen bestämde dig för att behålla barnet? skulle vara jätte tacksam för svar. ha en bra dag!

#71 - - sofia:

shit känns som du beskriver mig är precis likadan ,
förutom att jag inte har ett bran dåra...:D

Ha de bra...Wilma är super sötis...:D

#72 - - Nathalie:

Det där var det bästa jag någonsin läst, sitter nästan tårögd och förstår inte hur du kan få så jävla dumma kommentarer från dag 1 när du i bloggen berättade att du skulle skaffa Wilma. Jag själv skulle tycka det skulle vara underbart om något sånt hände mig, längtar verkligen om några år då jag själv kan få ha en egen dotter. Känner verkligen igen mig själv så mycket i dig, jag har också svart att säga nej till folk och tror sällan på mig själv men jag har kämpat och människor i min omgivning har hjälpt mig mycket så jag står mycket mer upp för mig själv än vad jag gjorde för ett år sedan! All lycka till dig och till Wilma i framtiden, jag hoppas allt ordnar sig till slut. Kramar Nathalie

#73 - - Sandra:

Att många använder abort som preventivmedel är sjukt. En gång är väl en gång för mycket? Men jag tror inte alla aborter sker av egoistiska skäl. Tror att många kanske vill kunna ge barnet en trygg familj med bra ekonomi, två föräldrar som är med hela tiden och stöttar varandra. Tycker absolut inte att det är fel att skaffa barn som ung, men jag skulle aldrig valt att bli mamma som 15 år. Det fanns inte en tanke på att sätta ett barn till världen då. Och jag ser inget fel i att ungdomar är ute och dricker alkohol, bättre att dricka och göra bort sig någon gång när man är 16 år än när man är 26. Och jag tror att när jag själv är mamma till en tonåring, kommer jag hellre se att han/hon kommer hem onykter en kväll, än att han/hon berättar att den väntar barn. Tycker du verkar jätteduktig som tar hand om Wilma mest själv. Men vill du inte hitta på något annat för en dag/kväll? Ha barnvakt och tänk på dig själv en dag! Det är du värd. Bara för att du är ung betyder det inte att du måste bevisa för andra att ta klarar av att ta hand om Wilma. Det vet alla att du kan! Förstår att du självklart vill vara med din dotter, men jag tror att det är bra att få lite distans, sakna henne en dag!

#74 - - Anonym:

Jag är själv en blygsam person, väldigt blyg egentligen innerst inne. Men jag har med åren lärt mig att det är jag själv som måste betyda något och verkligen visa att jag finns, på ett bra sätt. Jag måste visa framfötterna för ingen annan kommer sätta fram mig på samma sätt som jag själv kan och vill. Alla människor kan, bara om de verkligen vill. Vill man så kan man. Detta gäller i alla beslut du tar, stora som små.

Lycka till i livet!
Kramar, tjej90

#75 - - FRÅGVISA JAG.:

JO hej. helt grymt att du har barn. men det finns ju en anledning varför man inte har barn i sån tidig ålder. jo för att man är ung, man har knappt nån koll sig själv, man känner inte sig själv man vet knappt hur man stavar till nationalencyklopedin. jag har till och med svårt.
nej det jag menar är att man får gärna komma ut o skriva precis som du. bevisa att du klarar det som ung mamma. men argumentet att varför man som ung mamma inte skulle kunna klara sig lika bra som en mamma i "vanlig" ålder är lite väl...alltså...den funkar inte i längden. för att alla vet varför.

jag kommer inte för att hacka ner eller så. men jag e ju självklart imponerad av dig som verklgen klarar detta o du bevisar såklart att de inte är fullt omöjligt.
mn jag tycker mycket om allt. de emitt problem.

Lycka till o hoppas på en bra framtid åt er!

#76 - - Elin:

Hejsan. Tycker du är en fantastisk människa. Jag tror du och jag har många likheter som personer, för jag kan känna igen mig i hur du beskriver dig själv. Men jag skulle aldrig vara så modig som du har varit under de senaste året. Du är stark! kram

#77 - - Moonblood:

Ja, bra gjort av dig att stå på dig. Själv blev ja tvingad till abort när jag vart gravid. Så jag fick inte chansen att bestämma själv. Bra att du står på dig!

#78 - - Emme:

måste bara säga att jag tycker att du verkar vara en fett cool tjej som gör det många andra inte skulle våga.! ocha tt du bloggar om det är även det skitbra, för då kan andra tjejer i din situation läsa och kanske ta kontakt med dig för att få råd och tips :) jag önskar dig all lycka med lilla Wilma och livet :)

#79 - - Mai:

Du verkar vara en lycklig, stark människa och en bra mamma!
Sköt om dig!

/Mai

#80 - - Elin:

Det här var en väldigt stark och bra skriven text. Väldigt ärlig :D
Måste tillägga att du verkar vara en underbart bra mamma.

#81 - - janitha:

Tycker verkligen du är en fantastisk person, har ju själv barn och är bara 16år. Det e inte alltid lätt, faktiskt ett jävla jobb, men du verkar klara det super bra. Jätte duktigt skrivet, väldigt starkt.

#82 - - Meis:

Hej :D wilma är jättesöt, jag vill oxå ha barn, är 17 år men får nog vänta ett tag till. känndes det rätt för dig är det jättebra att du fick henne :)
jag undrar, hur länge var du och andreas tillsammans innan du blev gravid?

#83 - - Anna:

Jag blir så glad när jag läser din blogg, speciellt det här du har skrivit om dig själv. Det gör att man själv får mer hopp om livet och det får en att inse att man faktsiskt borde stå upp för sig själv och fullständigt skita i vad alla andra tycker och tänker.
Själva barn-biten kan jag inte relatera till eller tycka någonting om eftersom jag själv aldrig varit i närheten av en sån situation. Men jag tycker verkligen att du verkar vara en riktigt bra mamma!

Det jag ville komma fram till är att DU faktiskt fått mig att inse att man inte ska skämmas eller gömma någonting med sig själv som man vet att andra inte kan förstå sig på och därför många gånger döma. Men när du skriver verkar allt så naturligt. Jag ska hädanefter alltid försöka stå upp för mig själv, försöka att aldrig döma andra som inte är likadana
eller har samma åsikter som en själv. För i slutändan är vi alla bara människor och borde tillsammans hjälpa varandra till bättre liv!
Verkligen tack för att du skriver, du ger hopp om livet! verkligen! forstsätt gärna skriva om dig själv också!

#84 - - johanna:

Du skriver en jätte fin text, jag tycker det var jätte kul att du behöll Wilma, jag älskar själv barn väldigt väldigt mycket. Jag vill gärna bli en ung mamma. Jag läste den här texten och värkligen fasnade för den.Jag tycker du är jätte modig som tog steget.Jag läser flera unga mammors bloggar, och den här! det är jätte kul!jag tittar i din blogg jätte ofta!kram!

#85 - - Emma:

Jag tycker du skriver grymt! Får jag fråga en oförskämd grej, finns pappan med i bilden? Svara gärna på min blogg ! Ha det bra hälsa Wilma!

#86 - - Linda m. 4 barn:

ll bara säga att jag känner igen mig såååå väl i din beskrivning. jag har alltid varit jätteblyg och dragit mig undan, ville aldrig gå på fester för då satt jag bara i en hörna nykter och tittade på alla som söp, spydde och gjorde bort sig.

Jag har haft svårt och träffa killar pga det. Men drack lite för och våga träffa nån.

Jag träffade min nuvarande man på Hultsfredfestivalen.

#87 - - Karin:

Du verkar vara en underbar person! Många kramar till dig och dina nära och kära. :)



Ska börja följa din blogg nu!

#88 - - Elle:

Tack för det här inlägget, mådde så jäkla dåligt men när du beskrev hur stark man kan vara som person och att det är ok att må dålgt ibland, för det finns alltid någon som kan göra en glad igen.

:)

ps. jättebra blogg. :)

#89 - - Linnea:

Herregud vilken självdistans du har, tjejen! Otroligt intressant att läsa. Ta hand om dig och dina kära.

#90 - - hanna:

hur gammal är du??

Upp