Usch för bussar

Imorgon är det BVC som gäller på morgonen och sedan ska jag till min farmor som fyltt år. Hon har träffat Wilma en gång innan, men jag vet att hon har längtat tills att vi ska komma och hälsa på igen. Min lillebror Jimmy ska också följa med till henne, det är vi två som har samma farmor. Många har undrat hur många syskon jag har, räknar man ihop alla så har jag fem styckna, var av tre som jag träffar. Det två jag inte träffar är på min pappas sida, och det är två äldre syskon. Ena pratar jag med via datan, lustig nog så gör han lumpen på samma ställe som Andreas. Världen är allt liten ibland. De syskonen jag har på min mammas sida är en äldre bror och två små syskon, bror och syster. Men det är bara jag och Jimmy som är hel syskon, samma mamma och samma pappa. Lite komplicerat kanske, men det tycker många och jag orkar inte förklara mera.

Idag när vi skulle kliva av bussen hem från Älvsjö så har busschauffören stannat en halv meter ifrån trottoarkanten, jag hatar när dem gör så. För er som inte vet så är det väldigt svårt att gå av med en barnvagn då, plus att det var en hög buss med massa trappor. Självklart så erbjuder sig inte någon att hjälpa mig ner just då, så jag fick klara mig alldeles själv, tur att det gick bra iallafall. Samtidigt som jag var på väg av så stänger chaffören precis dörrarna, jag hann precis ut men blev otroligt irriterad över att man ens gör så. När jag sedan gick förbi han så ser jag att han sitter och skrattar och pekar på mig, då vart jag såklart ännu mer irriterad. Jag hade lust att gå fram och skälla ut han, men istället så gick jag och var arg för mig själv. Det är verkligen inte jag att gå fram och säga åt folk, jag låter det hellre vara, fast innerst inne skulle jag gärna skällt ut han. Det är inte första gången jag har otur med att åka buss, nästan alltid är det något, jag föredrar hellre tåg isånnafall.

Wilma somnade i min famn för en timme sedan, men nu har jag lagt ner henne i sängen. Hon ligger och vrider och vänder på sig hela tiden och pratar i sömnen, jätte gulligt. För er som inte vet så ammar jag alltid Wilma till söms, hon vägrar att somna på något annat sätt. Vilket jag tycker kan vara jobbigt ibland, men endå mysigt. Det jobbiga är väll att om hon skulle vakna så är det bara jag som kan få henne att sova igen. Andreas har försökt men det är omöjligt. Vi får se hur det blir när jag slutar amma henne, men eftersom att jag kan tänka mig att amma henne max upp till ett års åldern så blir det nog lättare att säga till henne att nu ska hon sova. Nu skulle det aldrig falla mig tanken till att låta henne skrika sig till sömns.

Jag funderar också på att gå och lägga mig nu, är väldigt trött idag. God natt.
Wilma 6 månader | |
#1 - - Matilda:

När någon gör sådant, som chauffören som garvade och pekade ut dig, ta bussnumret som står på sidan längst bak på bussen och sedan så ringer du SL och förklarar vad som hände och vilken tidpunkt och vilken buss. Då kan dom ta reda på vem som körde och ta ett snack med personen i fråga. Lycka till!

#2 - - Anna:

Åh, jag blir så glad av att läsa din blogg! Jag var själv 16 när jag blev mamma till min son som idag hunnit bli hela 8 år! Allt går om man vill och för dig kommer det att gå helt underbart bra! Det behöver man inte läsa många rader för att förstå! =) Stå på dig! Du är inte ensam och precis lika mycket mamma som vemsomhelst! Kramar//Anna

#3 - - Emma G:

Jag är väldigt less på att det ens får finnas såna busschaufförer! Att de tror att det skulle vara roligt, något sådant. Jag skulle ha knackat på och frågat vad tusan han höll på med. Korkskalle, är vad han är. Usch!
Skärpning på busschaufförer. Hoppas det går bra på BVC och hos din farmor imorgon :) Kramar Emma.

#4 - - Malin:

Jag åker buss hem från skolan varje dag o våran busschaufför är också helt konstig. Ibland struntar han i att stanna på min hållplats, på vintern kör han för långt så man får hoppa ut i snö upp till knäna och en annan gång stannade han framför en rabatt och började köra iväg när jag fortfarande stod med ena benet inne i bussen så jag ramlade ut i en buske :S Det finns mycket konstigt folk!

#5 - - Emilia:

Busschaufförer ska inte bete sig sådär! Skriv och klaga till bussbolaget tycker jag... Kramar Emilia

#6 - - s:

Var du på älvsjö bussen för i typ måndags? =)

#7 - - Nathalie:

Jag hatar det där med bussen, när de stannar långt ifrån. Då hamnar ju alltid framhjulen mellan bussen och trottoaren, och det är typ omöjligt att komma upp. Har man en halvmeter att spela på kan det iofs gå, här brukar de stå så att hjulen PRECIS får plats. Då går det inte alls..

#8 - - Karin:

Ja det kan vara ett helvete att åka buss med småbarn.. (jag har inga barn själv men min syster har tre småttingar på ½, 1½ och tre år som jag brukar ta hand om själv ibland) Det känns som folk undrar och ändå är det inte mina barn.. Jaja..Bussarna borde visa mer reespekt.. gör dom så mot en gammal människa som ska av med rullatorn också??? Jag kan förstå att du har det jobbigt men samtidigt väldigt underbart med Wilma:) Jag skulle själv vilja ha en sån där liten söt som Wilma ;) Men jag är alldeles för omogen fortfarande.. Jag blir avundsjuk på att du klarar av det.. Och Wilma ser ut att trivas och må bra:D Kämpa på sötnos!

#9 - - Sissel:

Men gud, vilken jävla idiot! Synd att du inte blev skjutsad av min pappa, han är busschaufför och är alltid jättensäll mot passagerarna. Om han är ute och kör på nätterna och ser en frusen människa gå längs vägen plockar han upp den och skjutsar den till dit den ska :)
Supersöt unge såklart! :)

#10 - - Laila:

gaa hatar buss men man får ändå ta dem . jobbigt blir det med två barn . Brukar alltid få hjälp av passaserare men när man inte får hjälp så skriker jag till bussshaffören om hjälp . Jag anser att det är hans skyldighet att hjälpa mig och mina barn säkert ur bussen .

#11 - - Sofia:

Usch, vilken j*vla busschaufför..

#12 - - Johanna:

Näääe!!Sådär får det absolut inte gå till!!Jag blir helt rasande när jag läser det här!Och att ingen hjälper till...Vad är det med folk egentligen?
Jag skulle klaga om jag vore du...Kram!

#13 - - Jonna, Malmö:

Jag håller med övriga, klart du ska skicka ett mail SL, eller vem det är som kör, och klaga! Skriv vilken tid och vilket datum så kan de ta reda på vem som körde.
Sen var det väl inte så komplicerat med dina syskon? Det är ju den moderna familjen :)
Ha det så bra idag!

#14 - - Ida:

Hej! Jag hamnade på din blogg av en slump och vill dela med mig av en tanke. Visserligen har jag alltid tyckt att man ska vara ansvarsfull och inte ha sex i alldeles för ung ålder, i så fall skydda sig ordentligt för att slippa konsekvenserna - för det ÄR jobbigt att få barn tidigt när man inte är redo för det. Man vill ju som alla andra skapa de bästa möjliga förutsättningarna för sitt barn. MEN, händer det så händer det, och därför tycker jag du är en förebild för världen som valt att behålla ditt barn och inte göra abort - du har tagit ditt ansvar. Många andra i ditt ställe hade valt att ta bort sin bebis. Slockna dess liv. Vem ger en rätten att leka Gud och bestämma om barnet ska leva eller dö? Jag kan inte föreställa mig vilket mod och styrka det krävdes för dig att fatta beslutet att föda med allt ansvar som det innebär. Så lycka till med bebisen, önskar er det bästa!

#15 - - Parklife:

Hejsan. Jag har läst lite på din blogg och fastnade! Jag tycker att du är otroligt stark som klarar av att ha en baby. Du verkar också väldigt mogen. Världens bästa mamma :). Ta inte åt dig av nedlåtande kommentarer, folk som kläcker ur sig dem har bara alldeles för mycket fritid. Att en orka klanka ned på någon annan tycker jag är sjukt.
Lycka till med bebisen!

#16 - - Isabella:

För jävligt att ingen människa kan hjälpa en mamma med barnvangn ner för bussen! Jag skulle gjort det direkt! Busschaffören borde hjälpa dig,det ingår i busschafförens jobb. Dårligt av honom. Skönt att du klarade det själv. Lycka till

#17 - - Anonym:

Jävligt dåligt det med buussen. Gå frasm och skäll ut honom nästa gång. Jävla dåligt beteende ! Men det var bra att det gick bra iaf :D

#18 - - Sofija:

Vet hur det är med syskon på alla håll eller hur man ska säga, jag har fyra syskon men inga är biologiska. Grymt jobbigt & förklara för folk. Det blir alltid fel på något sätt. Måste säga att du är riktigt duktig med Wilma, ta åt dig av alla bra kommenterar & låt de dåliga bara finnas där utan att bry dig om dem. Lycka till och ha det bra :D

#19 - - Martina:

Usch , vilken jävlig busschaufför . Föressten ang : "skrika sej till sömns" saken , det e skit svårt att bara lägga dom där och sedan gå . Men det funkar faktiskt . Självklart kan dom ju inte ligga där inne och gråta hur längesom helst , men så länge du inte går in i rummet när hon ska sova så blir dom ofta tysta efter ett tag . Eller så börjar dom prata lite för sej själva och sedan somna . Fast det är väldigt svårt att bara lägga dom där självklart . Men du borde verkligen testa . Lovar att det går lättare efter ett tag . Och du e ju inte taskig mot henne direkt heller . Som när man va 7 och inte ville sova fast mamma sa att man va tvungen liksom . Fast nu e hon ju inte 7 men ;)Men ge henne gosedjur ? napp ? om hon använder det och gå sedan ut , skadar inte om man försöker lägga dom på en speciellt tid , kankse inte samma varje dag men runt just den tiden så lär dom sej att jaha nu ska ja sova det kan ta lite tid och är jobbigt men det funkar .

#20 - - Sweet 16´s blogg:

va arg jag blir, hade jag varit på samma buss som du hade jag hjälpt dig ner plus att jag hade skällt ut den dära busschaffören! usch vilka egoistiska människor de finns där ute, klart man hjälper till med barnvagn!
Lycka till
Åsa

#21 - - Anna:

Hej! Jag har också en massa syskon på båda mammas och pappas sida och ett som jag har samma mamma och samma pappa som och det är kompliserat att förklara när folk undrar för dom förstår oftast inte, men så får det vara. Usch vilken dum busschaför , jag hatar när dom gör så och ibland så stannar dom inte heller där man ska av även om
man har tryckt på knappen när man ska av, sånt är verkligen jobbigt tycker jag :/ Och sen tycker jag att du gör ett jätte bra jobb med Wilma nu när Andreas är i lumpen. Har läst din blogg sedan du började skriva den och tycker att den är jätte bra och tycker att både du och Andreas gör ett bra jobb. Men det finns ju många som klagar på unga föräldrar och säger att dom är dumma som väljer att skaffa barn tidigt , men om man blir gravid så vill man ju oftast inte göra abort , de skulle int jag vilja göra om jag blev gravid nu
eftersom att jag gillar små barn och har alltid haft småbarn runt om mig... Men grattis till Wilma iaf och ha det så bra med er nu
.. / många kramar Anna

#22 - - Alexandra:

De finns så många knäppa busschafförer. Skulle åka till göteborg med ett par kompisar (bor 20 mil därifrån) och han körde bara förbi min kompis som satt i busskuren. Jag blev helt galen och sa till han att jag skulle ringa till västtrafik och allt möjligt .. Hade jag varit du hade jag gått fram till han direkt. Lycka till med wilma!

#23 - - Anonym:

Är verkligen imponerad över hur du klarar din situation. Många hade nog brytit ihop och föräldrarna gått skilda vägar, men du klarar det hela galant!
Wilma är så söt!
Lycka till med allt!

#24 - - Myh:

Åh va irriterande med sånna där busschauförer!Skriv/ring o klaga! Tycker som vanligt att du är en supermamma :) all lycka till er :)!
Wilma är såååå söt :)!!
kramar myh

#25 - - Gizze:

Hejsan!
Hittade din blogg någonstans i cyberrymden men kommer inte i håg hur eller vart. Jättekul att läsa och jättesöt dotter du har. Mitt brorsbarn heter också Wilma. Jag läste i tidigare inlägg att du blivit lite dåligt bemött här av en del, men vet du vad, strunta i det. Jag tycker du gör ett superbra jobb med din lilla tjej. Lycka till med henne. Ha det jättegott.

#26 - - Ronja:

men fan va elak buss chafför ! jag skulle också blivit irriterad ! . jag tycker du gör ett jätte bra jobb med wlima , jag e jätte avensjuk på diog !! jag vill också ha en söt liten bebeis :D <3 psuss

#27 - - Tette:

Hej Emelie, Wilma och Andreas!
Jaghar läst er a bloggar neda sen start nu och nu har jag inte vart inne på nästan hela sommaren, men vad stooooor Wilma blivit, ungen är ju sååå söt?? Hennes ögon är ju otroligt fina! Jag hoppas ni slipper lite av de dumma kommentarerna. Det finns folk som blir stora i sina skor när dom kan få ut sina agressioner på andra, anonymt. Fegt. Min bästa kompis fick barn när vi var 17, och hon är världens bästa mamma, så jag tvivlar iaf inte på att ni är världens bästa föräldrar! På alla bilder ser ju Wilma ut att trivas iaf:) Jag kommer fortsätta läsa! Tack så mkt för en kanonblogg!

#28 - - Nadja:

Fattar att du hellre tar tåget.
Den här sommaren har varit nästan bara prat om bebisar, min syrra ska ha sitt fjärde barn!
Min brsorsa ska ha sitt första barn, fick jag reda på i går kväll!!
Jag längta sååååååå.
För övrigt tycker jag att det är intressant att läsa om dig och din familj och att wilma är en riktig gullunge! =)
Ha det bra

#29 - - Elina:

Jag håller med Ida. Tycker att det är ansvarslöst och omoget att ha sex i ung ålder. Men jag anser ändå att det var modigt av dig att behålla barnet. Jag tycker att man åtminstone ska satsa på en utbildning och ett arbete först innan man fattar ett stort beslut som att skaffa barn. Först då tycker jag att man är redo och ansvarsfull för ett barn. Jag tycker att du verkar vara en bra mamma för din dotter, men jag anser fortfarande att det är fel att det har blivit en trend i vårt samhälle att bli tonårsmorsa.
Jag menar tänk själv..hade ni tyckt det var okej om er 13 eller 14 åriga dotter skaffade barn?..inte jag ialla fall när jag var i den åldern lekte jag fortfarande med dockor..tycker att många har för bråttom att bli vuxna njut av barndomen istället..för den kommer ni aldrig att få tillbaka tro mig!

#30 - - Marie:

KOnstiga familjeförhållanden är du inte ensam om. Min lillebror har fem syskon, inget helsyskon (fast vi ser som helbror såklart!) och han har två systrar på pappas sida och två bröder och jag då på mammas sida. brukar bli knepigt att förklara det där. det där med busschauffören kommenterar jag inte ens.. så himla omoget av honom!

#31 - - Cassandra:

Nä! GUD vilken dum bussschaför, skriv till SL och klaga, så får han ju inte göra! Usch, fy vad jag hatar bussar!

#32 - - Mickan:

Ja, jag säger då det. Busschaufförer kan vara bra sviniga ibland. Min halvbror är busschaffis, men en snäll sådan. :)

#33 - - Anonym:

snacka om att du är duktig. ta vara på tiden och lev idag, tiden går fort, Kram

Upp